Followers

Monday, June 13, 2011

Nilai persahabatan

Sekejap tadi seorang rakan sepejabat memberi sekeping fridge magnet kepada saya. Katanya dia beli khas utk saya di Langkawi. Wah!!! muka saya berseri-seri! Terasa diri disayangi! Kata seorang lagi rakan sepejabat "untung k.nani... ramai orang sayang!" "Alhamdulillah...."

Sejujurnya saya bukanlah seorang sahabat yang baik. Jika dihitung-hitung saya tidak punya ramai kawan sekalipun. Tapi saya tau, saya dikelilingi oleh sahabat yang baik! Prinsip saya... jika bersahabat, InsyaAllah... saya akan jaga tali persahabatan itu sampai hujung nyawa. KECUALI... kalau sahabat itu sendiri yang meninggalkan saya, mungkin sudah sampai masanya saya mengundur diri.

Hari minggu lepas, seorang kawan lama jemput GBS ke rumahnya makan tengahari. Mimpi apepun saya tak tahu. Mahu buat makan-makan hari sabtu, hari jumaat baru jemput! motip la sangat kawan saya ni. Mulanya saya memang berat hati nak datang. Almaklumlah, GBS memang selalu banyak agenda. Nak karok la, nak makan kat Seoul Garden la. Tup-tup last minute diajak macam ni, agak keberatan jugak la jadinya. Saya... jenis fleksibel, ikut undian ramai, kalau semua pergi saya pergi. hiks

maka terjadilah agenda SMS, GT bertanya itu dan ini...

macam-macam reaksi dari geng GBS. ada yg marah sbb plan asal terpaksa ditunda, ada yg kata pergi je la...

Akhirnya kata sepakat, kami terima jemputan kawan saya walaupun tak semua yang dapat datang. Kesian jugak kawan saya tu, banyak dia masak... alih-alih kami bertiga je yang datang termasuk teman lama sekolah dulu datang bersama keluarganya. Tu la... lain kali kalau nak ajak kawan-kawan datang ke rumah, ajak la awal-awal. Bermula dengan bertanya khabar, bertanya si polan tu bagaimana, si polan tu apa khabar? banyak jugak isu yang dibualkan. Saya nampak kawan saya sudah banyak berubah. Lebih matang dan yang penting kata-katanya pun sudah tak sepedas dulu. hahaha... Alhamdulillah...

Sebenarnya bukan apa.. kawan saya ni berubah bila dia nak nak kawin. Tunang tak bagitau sesiapa, nak kawin ajak last minute, alih-alih bila dah beranak dua baru ingat kawan. *Ya Allah... janganlah saya jadi macam ni kalau ditakdirkan saya berkeluarga kelak. ** Kalau ada...

Tapi... itu perkara lepas. Sekurang-kurangnya kawan saya ni ada inisiatif untuk menjalinkan semula hubungan dengan kawan-kawan lama. Bak kata sahabat saya tu.. 'malah doh nok baloh-baloh, duk kecik hati lama-lama... tuo doh kita ni nok ngajuk-ngajuk'. Tersenyum saya...

Itu kisah kawan saya..

Kisah saya yang miskin ni lain pulak. Bagi saya, selain keluarga... hanya kawan-kawan yang saya ada sebagai tempat mengadu suka dan duka. Sudahlah saya ni perantau, jauh dari keluarga... kalau tiada kawan-kawan pasti saya sunyi. Miskin betul! Susah senang pun seorang diri. Kawan-kawanlah salah satu kegembiraan saya. Jadi, kalau bersabahat, saya pasti akan cuba untuk menjaga tali persahabatan itu sebaiknya.

Sahabatku,

Semoga Allah SWT sentiasa menjaga setiap persahabatan yang terjalin dalam balutan kasih sayang. Persahabatan yang terjalin ikhlas hanya karena-Nya. Persahabatan yang terisi dengan saling berwasiat perihal kebaikan dan persahabatan yang tiada mengharapkan imbalan dunia, melainkan keredhaan Ilahi semata… aamiin.

2 comments:

  1. nani, pada akak mudah saja...buat baik pada orang tak merugikan kita apa2, bila kita layan orang baik, insyaallah orang pun akan layan kita baik... berkawan biar beribu..berkasih biar satu..hohoho... apa pun nice to know u dear!

    ReplyDelete
  2. yes! 100% agree!!

    nice u know u too k.intan ^_^

    ReplyDelete