Followers

Tuesday, September 10, 2013

CATATAN HAJI (17) : Lawatan Sahabat TH ke dapur TH, Arafah, Muzdalifah dan Mina

Hari ke-9

Diriwayatkan daripada Umar bin al-Khattab r.a bahawa beliau telah berkata kepada Rasulullah SAW : "Wahai Rasulullah! Engkau lebih aku cintai daripada segala sesuatu melainkan nyawa yang ada di dalam diriku." Lalu Rasulullah SAW berkata : "Tidak sempurna iman seseorang sehinggalah aku lebih dicintai daripada dirinya sendiri." Umarpun berkata : "Demi Tuhan yang telah menurunkan al-kitab kepad engkau, sesungguhnya engkau lebih aku kasihi daripada diri aku." Baginda berkata kepada Umar : "Sekarang iman engkau telah sempurna wahai Umar!"


Istimewanya hari ini ialah sebagai salah seorang Sahabat Tabung Haji di Maktab 91, saya bersama-sama K.aya (mahram saya) diberi peluang untuk mengikuti lawatan ke dapur TH (tempat menyediakan makanan untuk semua jemaah di maktab 91) seterusnya ke Arafah, Muzdalifah dan Mina. Saya memang teruja! Mendapat peluang melawat tempat-tempat untuk operasi Mas'yaier sekaligus dapat melihat keadaan beberapa hari sebelum operasi bermula semestinya buat saya double excited!

Seawal jam 8.00am, kami sudah berkumpul di lobi hotel. Setelah dipastikan semua sahabat-sahabat sudah ada, kami bergerak ke lobi belakang. Bas sudah sedia menunggu. Bersama-sama kami seperti biasa diketuai oleh pengurus Maktab 91 dan beberapa orang-orang kuat maktab 91. Tempat pertama yang disinggahi ialah Dapur TH - Jawharat Asia

Jawharat Asia - salah satu dapur TH milik salah seorang rakan kongsi TH berbangsa Arab. Modal dimiliki sepenuhnya oleh Tabung Haji. Memandangkan orang luar/syarikat luar daripada Arab tidak boleh mempunyai aset di Tanah Arab, jadi salah satu cara Tabung Haji ialah membuat perjanjian seperti ini. Ini salah satu daripada usaha pihak TH untuk memberi perkhidmatan terbaik kepada jemaah-jemaah haji Malaysia dengan menyediakan masakan dan tukang masak pun dari Malaysia.
Sebelum masuk ke dapur kami diberi taklimat dulu oleh pengurus dapur. Nak masuk dalam kena pakai face mask. Tangan kena bersih dan ada sebahagian tempat dalam dapur tak dibenarkan ambil gambar. - gile ketat peraturan!
Inilh rupa dapur tempat memasak makanan untuk semua jemaah-jemaah haji. Ketua chef sedang sibuk memasak lauk. 


Menurut pengurus dapur, semua menu yang ditentukan mengikut diet yang telah ditentukan oleh dietition. Sebab itulah semua makanan mostly tak cukup masin dan tak cukup semua rasa sebabnya untuk jaga kesihatan semua jemaah. Maklumlah jemaah-jemaah muassasah majoriti ramai yang berusia dan kebanyakannya paling kurang mesti ada yang mengidap salah satu daripada penyakit 4 sekawan tu (jantung, kencing manis, darah tinggi, buah pinggang), jadi salah satu cara pihak TH menjaga kesihatan jemaah adalah melalui pemakanan harian. Memang tak dinafikan makanan yan disediakan memang agak kurang rasa kalau nak dibandingkan dengan masakan biasa yang dimakan. Dan banyak jugak rungutan-rungutan yang diterima oleh pihak TH. Tapi percayalah apa yang dilakukan oleh pihak TH ada sebab dan musabah tersendiri dan yang pasti sebab tersebut adalah untuk kebaikan semua jemaah.

Selain itu, saya yakin ada hikmah disebaliknya yang kita sendiri tak terfikir. Contohnya, kalaulah makanan yang disediakan terlalu sedap, sudah tentu semua jemaah makan dengan jumlah yang banyak, bila dah makan banyak mengantuk pun datang, bila dah mengantuk nak lakukan ibadahpun tak sempurna sebab mata asyik nak tertutup aje. Betul tak?

Keaadan dapur utama. Sangat bersih dan teratur. Yang bestnya semua rempah ratus Malaya ada di sini!
Lepas penat melawat dapur kami dijemput naik ke dewan atas - aktiviti yang ditunggu-tunggu ialah MAKAN! Nasi goreng yang dimasak oleh chef sangat sedap! Tapi pedasnya ya ampun... tak tahan saya. huhu

Lepas dah kenyang, perjalanan diteruskan untuk ke Arafah pulak. Kami akan lihat dimana letaknya kedudukan khemah maktab 91, tengok di mana letaknya tandas, jalan masuk dan jalan keluar bila sampai masanya nanti. Di Arafah, setiap lorong antara khemah-khemah jemaah diberi nama untuk memudahkan jemaah. Lorong-lorong diberi nama berdasarkan nama PERABOT seperti almari, meja, kerusi dll. Itu nama lorong untuk maktab 91, kalau maktab lain, lain pulak nama lorongnya. hiks

Sepanjang perjalanan - dari jauh dah kelihatan khemah yang dibina, persiapan untuk musim haji
Papan tanda menunjukkan sempadan Arafah

Khemah yang baru dipasang, tapi belum siap sepenuhnya. Dinding khemah dan karpet masih belum dipasang.
Keadaan dalam khemah yang siap dipasang. Satu karpet akan memuatkan 6-8 orang jemaah. Disebabkan jemaah akan bermalam di Arafah hanya untuk satu malam, keadaan khemahpun sesuai untuk 1 malam penginapan. Oklah kan? Ada jugak tempat untuk berteduh :)
Dapur di Arafah - di sini semua urusan memasak diuruskan oleh tukang masak yang telah diupah oleh kerajaan Arab Saudi. Jadi bolehlah rasa masakan Arab macamana rasanya kan? 
Pengurus maktab sedang menunjukkan kedudukan semua khemah bagi jemaah 91 dan juga sempadan antara khemah dengan maktab-maktab yang lain. 

Selesai di Arafah kami naik bas meninggalkan Arafah dan melalui Muzdalifah untuk lihat di manakan lokasi jemaah-jemah bagi maktab 91 akan mengutip batu untuk melontar jamrah nanti.

Tempat parking bas - bas-bas ini hanya digunakan setahun sekali iaitu hanya pada musim haji.

Lokasi terakhir yang akan kami singgahi ialah Mina. Kami akan berada di sini selama beberapa malam iaitu bermula 10 hingga 13 Zulhijah. Rasanya dalam operasi Mas'yaier ini berada di Mina merupakan cabaran yang terbesar buat kami. Cabaran dari segi melakukan ibadah melontar jamra, kemudahan tempat tinggal, kemudahan bilik air dan yang paling utama cabaran kesabaran diri!

Mina dari kejauhan - masih dalam bas menuju ke maktab 91
Sempadan Mina
Khemah di Mina - khemah di Mina lebih teratur dan sempurna. Setiap khemah dilengkapi dengan aircond dan karpetnya juga lebih besar berbanding Arafah. Setiap karpet memuatkan 8-10 orang jemaah. Khemah di Mina tak sama macam khemah di Arafah, ia memang khemah yang statik, maknanya di pasang siap. Tak macam khemah di Arafah. Di Arafah khemah hanya dipasang 2 minggu menjelang musim haji dan selepas haji, tak sampai 24jam khemah-khemah ini akan dibuka dan disimpan.


Maktab 91 - lokasinya strategik. Terletak dihujung simpang jalan menuju ke terowong pejalan kaki untuk melontar jamrah. 












Terowong pejalan kaki untuk tempat melontar : (kiri) arah pergi ke jamrah, (kanan) arah balik. Jalan pejalan kaki dan terowong ini adalah dikhaskan untuk jemaah Asia Tenggara sahaja. Melalui 2 terowong, kita akan terus ke tingkat 3 di mana terdapat 3 jamrah untuk melontar. 

Hampir setengah hari sesi lawatan sahabat TH ke lokasi-lokasi utama untuk operasi Mas'yaier pun berakhir. Masa untuk kembali ke Kota Makkah.

3 comments:

  1. Assalamualaikum Tn,

    Melihat gambar-gambar di N3 Tn, mengingatkan kembali akan kenangan semasa menunaikan Haji 2010/1431....

    Walaupun hanya beralaskan Carpet semasa berada di khemah kat Arafah dan Mina tetapi ianya adalah sesuatu kenangan yang tidak boleh dilupakan begitu juga terpaksa beratur untuk ke tandas.....kesabaran yang tinggi amatlah diperlukan dalam menghadapi berbagai dugaan dengan kini Masjidil Haram masih lagi dalam ubahsuai .........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam,

      berada di Arafah dan Mina memang satu kenangan, walau hanya tidur atas karpet nipis, tapi tidurnya lena je. bab tandas, memang kena byk sabar. Alhamdulillah sepanjang di sana at least dapat jugak mandi tiap2 hari w/lpun hanya sekali sehari :)

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete