Followers

Saturday, December 31, 2011

Triple celebration

Tahun baru 2012 bakal muncul beberapa jam saja lagi. Kenangan 2011 akan kita simpan dan buka buku baru untuk 2012. Jadi atas permintaan GBS, kami buat sambutan. Biasalah kalau dengan GBS tak ada aktiviti lain yang lebih menyeronokkan selain dari makan, jalan, makan, jalan, makan, makan dan makan!!

Kenduri Ketam ni kira idea cik wardah yang katanya mengidam nak makan ketam. Dan seperti biasa kalau bab makan-makan memang kami tak pernah tolak. Pagi tu, seawal pagi saya dah ke pasar mencari ketam. Memang tiap-tiap minggu pun wajib ke pasarkan? Dah namapun anak-anak ramai.


cuba bayangkan 3kg ketam hanya dimakan oleh 6 orang!! Pengsan....

Masuk dapur basuh ketam, siang bawang dan pape yang patut. Sebelum tu perkara pertama yang saya buat, basuh beras pulut yang saya rendam sebelum ke pasar tadi. Nak buat pulut kuning la katakan. Pulut kuning pulak atas permintaan kak, al-maklumlah selasa lepas kami berdua dah khatam iqra'. Alhamdulillah, walaupun hanya iqra' tapi perasaan seronok tu lain macam rasanya. Ye la, selama ni kita mengaji ikut sedap mulut kita je baca, tajwid ke mana, bacaan ke mana. Kali ni bila dah berguru seronoknya memang lain macam! Jadi untuk meraikan kemenangan kami ni, saya buat pulut kuning dan rendam daging. 1'st time buat ni. Nasib baik jadi dengan jayanya! yeay!!

pulut kuning rendang daging sempena khatam iqra'

Ketam masak merah dah ada, kerang rebus pun ada, pulut kuning dan rendang daging siap, tinggal side dish je. Kebetulan dua minggu lepas masa duk belek web everyday, ada pulak promosi kek. So, ape lagi saya terus beli manggo cheese cake as our side dish. Bolehlah celebrate birthday ira skali. hiks. Walaupun ira nun jauh di bumi eropah, tapi kami ni konon-kononnya nak wish birthday ira 27hb lepas secara maya. Kek dah ada, ape lagi!!! Saya paksa GBS bagi post terbaik utk ira! hiks

Ok. Saya nak promote pasal manggo cheese cake yang saya beli tu pulak. Untuk 1kg kek ni harganya ialah RM68.00. Tapi bila beli kat everyday dapat RM38.00. Mungkin untuk promosi kot. Boleh rujuk sini untuk info. Kedai ni terletak di Bukit Damansara. Ni alamat dia kot-kot ada sesiapa yang berminat nak merasa kek yang GBS makan :

Merienda de Eva
50-G, Jalan Medan Setia 2,
Plaza Damansara, Bukit Damansara,
50490, Kuala Lumpur.
Tel : 03-2092 2072



Happy BESTday ira! Balik Malaya make sure dapat title 'DR'!


manggo cheese cake from Merienda de Eva. Sedap giler!

Budak comel kat bawah ni pulak ialah Hani. Anak salah seorang parents yang hantar anak kat taska kami. Kebetulan mak dia terpaksa kerja hari ni. Maklumlah, hari terakhir bayar zakat untuk tahun 2011... Jadi mak dia kena stayback sebelum zakat tutup akaun. Disebabkan Hani ni ramai peminat terutamanya Kak, saya pun culik dia dari taska dan bawak dia ke rumah. Ape lagi memang riuh rendah la rumah tu hari tu. Dah la si Hani ni manja kededek... pantang xde orang mula la di menangis. Practice orang bujang sebelum ada anak sendiri. hehe.



Jadi untuk penutup tahun 2011, kami sambut tahun hanya di rumah. Walaupun hanya di rumah rasanya ia penuh makna dan ketawa sebab ia disambut bersama-sama kawan-kawan yang kita sayang!

mawar : nak try buat pavlova dan panna cotta pulak!

Thursday, December 08, 2011

Tuesday, December 06, 2011

Kelebihan Hari Asyura - 10 Muharram

Dari Ibnu Abbas r.a katanya, ketika Nabi SAW tiba di Madinah, Baginda melihat orang yahudi berpuasa pada hari asyura. Nabi pun bertanya, "Hari apa ini?" Jawab mereka, "Hari ini ialah hari yang baik. Pada hari ini Allah melepaskan Bani Israil dari musuh mereka, kerana itu Nabi Musa berpuasa kerananya." Sabda Nabi, "Aku lebih berhak daripada kamu dengan Musa." Oleh itu Nabi berpuasa dan menyuruh orang lain berpuasa pada hari asyura. (HR Bukhari).

Dari Aisyah r.a katanya, "Biasanya orang Quraisy pada masa jahiliah berpuasa [ada hari asyura dan Nabi SAW pun berpuasa. Ketika baginda tiba di Madinah, Baginda juga berpuasa pada hari asyura dan menyuruh orang lain berpuasa juga". (HR Muslim).

Dari Salamah bin Akwa r.a dia menceritakan bahawa RasulAllah SAW mengutus seorang lelaki suku Aslam pada hari asyura dan memerintahkan kepadanya supaya mengumumkan kepda orang ramai, "Sesiapa yang belum puasa hari ini hendaklah dia berpuasa dan siapa yang telah terlanjur makan hendaklah dia berpuasa juga sejak mendengar pengumuman ini sampai malam". (HR Muslim).

Dari Ibnu Abbas r.a katanya, "Penduduk Khaibar berpuasa pada hari asyura dan menjadikan sebagai hari raya, di mana wanita mereka memakai perhiasan dan pakaian yang indah pada hari itu. Lalu RasulAllah SAW bersabda, "Puasalah kamu pada hari itu". (HR Muslim).

Dari Abu Qatabah Al-Anshari r.a katanya RasulAllah SAW ditanya orang tentang puasa pada hari arafah (9 Zulhijjah). Jawab baginda, "Dapat mengapus dosa tahun yang lalu dan tahun yang akan datang". Kemudian Nabi ditanya pula tentang puasa hari asyura (10 Muharram). Jawab Baginda, "Dapat menghapus dosa tahun yang lalu". (HR Muslim).

Imam Syafi'e Rahimahullahu Ta'ala menyebut di dalam Kitab Al-Umm dan Al-Imla', disunatkan berpuasa 3 hari iaitu hari ke-9 (Tasu'a'), ke-10 ('Asyura') dan ke-11 bulan Muharram. Tetapi tidak ditegah jika berpuasa hanya pada 10 Muharram sahaja.

Jom puasa!

Monday, December 05, 2011

Traverlog umrah : Kota Madinah - Ziarah luar

Travelog kali ni berkisar tentang ziarah luar di tempat-tempat penting dan bersejarah di sekitar Kota Mekah. Ziarah luar bagi jemaah umrah saya merangkumi 2 hari lawatan iaitu :
  1. Perkuburan Baqi' - tanah perkuburan tertua di Madinah
  2. Masjid Quba - masjid pertama dibina oleh RasulAllah SAW
  3. Kilang percetakan Al-Quran
  4. Pasar Kurma
  5. Jabal Uhud - tempat berlaku perang uhud
  6. Masjid Qiblatain - masjid 2 kiblat
  7. Jabal Magnet - juga dikenali sebagai Manthaqotul Baido (tanah putih) oleh penduduk asal Madinah.
Seperti biasa selepas subuh, kami bersarapan dan bersiap-siap untuk ziarah luar di sekitar kota Madinah. Tepat jam 7.30 pagi, semua jemaah sudah berkumpul di hadapan hotel. Selepas semua jemaah cukup, perjalanan kami menaiki bas bermula. Mutawif kami, Hj. Ibrahim memulakan perjalanan dengan bercerita tentang pekuburan Baqi'. Bas kami hanya lalu sahaja dan semua jemaah memberi ucapan salam dan bersedekah Al-Fatihah kepada yang telah tiada.

Perkuburan Baqi' *source google

Sedikit info dari pakchik google lagi tentang Baqi'. Ia merupakan kawasan perkuburan bagi penduduk Madinah dan sesiapa sahaja yang meninggal duni di Madinah, termasuk para jemaah haji dan umrah. RasulAllah SAW sering menziarahi perkuburan Baqi'. Baginda mengucapkan salam, berdoa dan memohon keampunan serta Rahmat Allah kepada mereka yang dikebumikan di situ. Perkuburan Baqi' terletak di sebelah Tengara (kiri) Masjid Nabawi. Kini ia dilindungi oleh pagar yang tinggi. Waktu melawatnya ialah selepas solat subuh dan selepas solat asar. Dan hanya jemaah lelaki sahaja dibenarkan masuk melawat ke perkuburan berkenaan.

Semasa hayatnya, RasulAllah SAW kerap mengunjungi Masjid Quba' dan menunaikan solat sunat. Sebelum memulakan ziarah luar tadi, mutawif kami telah mengingatkan supaya kami berwuduk dan menjaga wuduk kami sepanjang perjalanan ke masjid ini untuk kami bersolat di masjid ini.

Sabda RasulAllah SAW : Sesiapa yang bersuci (mengambil wuduk) di rumahnya kemudianpergi ke masjid Quba' lalu mendirikan sembahyang di dalamnya, ganjarannya samalah dengan pahala ibadat umrah.

Sabda RasulAllah SAW lagi : Sesiapa yang mengerjakan sembahyang di dalam masjid Quba' pada hari Isnin dan Khamis, Allah akan gantikan pahalanya dengan pahala ibadat umrah.


masjid Quba'

Rombongan kami sampai di masjid Quba' seawal pukul 8.30 pagi. Di depan mata tersergam sebuah masjid berwarna putih. Orang ramai memenuhi perkarangan masjid. Masing-masing ada agenda tersendiri. Kami maik kesempatan untuk masuk, beriktikaf di dalam masjid dan bersolat tahyatul masjid dan solat sunat. Kali ni airmata saya tumpah lagi. Terasa kerinduan yang teramat sangat pada Kekasih Allah yang satu itu. Alangkah indahnya jika dapat bertemu dengan Baginda...

Perjalanan diteruskan ke kilang Al-quran. Madinah merupakan tempat percetakan/ penghasilan utama Al-Quran. Jemaah lelaki boleh masuk ke kilang untuk melihat sendiri proses-proses percetakan Al-quran, manakala jemaah perempuan hanya boleh masuk ke ruang pameran sahaja. Untungnya jemaah lelaki, masing-masing dapat sebiji al-quran percuma, yang besar tu! Harga dalam 70 riyal. Sonok tengok ayah kelek al-quran. cemburu! cemburu! Catatan jemaah-jemaah yang pernah melawat ke kilang al-quran boleh dibaca di sini, sini dan sini.

Acara selepas tu, pasar Kurma. Mula-mula singgah di ladang kurma. Kat situ pun ada jugak kedai jual kurma. Mutawif kami dah pesan awal2, "kita singgah je, tak payah beli dulu, harga kurma kat kebun kurma mahal berbanding di pasar kurma". Jadi kami semua jadi food tester je. Apa saja kurma yang dihulur semua kami sapu! halal katanya.. hehe


penuh : kedai kurma di ladang kurma


Sampai di pasar kurma saya tengok semua makcik dan pakcik rombongan tu masing-masing dah kelabu mata. haha. Semua diorg nak beli. Kami sekeluarga tak beli banyak pun. Memadai beli kurma ajwa @ nabi, buah tin, dan kacang pistachio a.k.a kacang cerdik sebagai tanda mata untuk saudara-saudara dan kawan-kawan di Malaysia.

Tak boleh berlama-lama, destinasi seterusnya di Jabal Uhud pulak. Uhud adalah kawasan perang besar antara kaum Muslim dengan kafir Quraisy yang peristiwanya akan terus dikenang hingga akhir masa. Kat sini jugak terdapat perkuburan para syuhada yang telah gugur pada perang Uhud.

Nabi Muhammad SAW bersabda, ”Mereka yang dimakamkan di Uhud tak memperoleh tempat lain kecuali ruhnya berada di dalam burung hijau yang melintasi sungai Surgawi. Burung itu memakan makanan dari taman syurga, dan tak pernah kehabisan makanan. Pada syuhada itu berkata siapa yang akan menceritakan keadaan kami kepada saudara kami bahawa kami sudah berada di syurga?”
Maka Allah berkata, ”Aku yang akan memberi khabar kepada mereka.” Maka dari situ telah turun ayat yang berbunyi, ”Dan janganlah mengira bahawa orang yang terbunuh di jalan Allah itu meninggal" (Qs 3:169). Hingga kini, Jabal Uhud menjadi tempat penting untuk diziarahi oleh para jemaah haji dan umrrah. Di tempat ini, biasanya banyak mutawwif yang memandu memimpin doa untuk para syuhada yang telah terkorban.

papan tanda : kubur para syuhada yang terkorban pada perang Uhud


Masjid Qiblatain

Masjid Qiblatain bermaksud masjid dua kiblat. Masjid ini mula-mula dikenali dengan nama Masjid Bani Salamah, sebab masjid ini dibina di atas bekas rumah Bani Salamah. Sejarah terbina masjid ada di sini.

Kami berhenti dan bersolat sunat di masjid Qiblatain. Alhamdulillah, sempat jugak bersolat walaupun sekadar 2 rakaat sebab masa tu jemaah memang ramai. Sampai bersesak-sesak dibuatnya. Lepas solat, kami semua bergerak menaiki bas balik ke hotel. Sempat berehat kejap sementara menunggu waktu zohor.

Hari esoknya, ziarah lagi. Kata mutawif kami Hj. Ibrahim, jemaah kami istimewa... berpeluang ziarah 2 hari berturut-turut. Ada satu lagi tempat yang perlu kami lawati iaitu Bukit Magnet. Masa ziarah ni, cuaca kat Kota Madinah sangat sejuk. Bayangkan bas kami berhenti ditengah-tengah lembah magnet, memang sangat sejuk. Tiba-tiba tengah-tengah lembah tu ada orang jual aiskrim!! Masing-masing yang teruja ni semua pakat duk beli aiskrim dan makan dalam keadaan sejuk-sejuk tu. Aiskrim dia plak memang sedap, murah je harga dalam 1 riyal = satu kon. Ada macam-macam perisa, coklat, strawberry, vanila etc.

lembah di sekitar bukit magnet


agak-agak yang mana satu bukit magnet?

    dari kiri : ayah, mak, Hj. Ibrahim (mutawif) bersama jemaah umrah di sebelah van aiskrim
Lepas lawatan tu semua balik, sebab waktu dah menghampiri tengahari. Maka berakhirlah lawatan 2 hari di bumi Madinah.

contineu - lawatan ke Raudhah

Friday, December 02, 2011

Traverlog umrah : Kota Madinah

Saya sampai di Kota Madinah malam. Dah melepasi waktu isyak. Sepatutnya hari ni adalah hari kedua pada jemaah umrah kumpulan saya, tapi pada saya merupakan hari pertama dia Kota Madinah. Perjalanan yang panjang bagi kami ber'5 dan pastinya ia merupakan perjalanan yang sangat memenatkan! Hampir 2 hari perjalanan. Alhamdulillah sampai juga.

Sampai di lobi hotel, mak dan ayah dah sedia menanti. Masa dapat jumpa mak semula memang gembira sangat-sangat. Masuk bilik, berkemas dan mandi. Alhamdulillah.. saya dah boleh mandi wajib. Rahsia Allah, Dia berikan tempoh perjalanan yang lama kepada saya.. Rupa-rupanya dia mahu saya bertenang dan berehat sepuasnya supaya nanti saya mampu melakukan lebih banyak ibadah. Malam tu berehat di bilik dan bertukar-tukar cerita dengan mak saja.

Hadis Abdullah bin Zaid bin Aasim r.a:

Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Sesungguhnya Nabi Ibrahim a.s telah memuliakan iaitu mengharamkan Kota Mekah dan mendoakan keberkatan terhadap penduduknya. Maka sesungguhnya aku pun memuliakan iaitu mengharamkan Kota Madinah sebagaimana Nabi Ibrahim a.s telah memuliakan iaitu mengharamkan Kota Mekah. Dan sesungguhnya aku juga telah mendoakan keberkatan makanan di Kota Madinah, sebagaimana yang pernah didoakan oleh Nabi Ibrahim a.s kepada penduduk Mekah.

Seawal jam 3 pagi kami bangun. Bersiap dan mandi. Kata mak, kalau nak ke masjid Nabawi kena cepat, kalau dalam masjid penuh terpaksa bersolat di luar masjid. Fadhilatnya pasti kurang. Seawal 4.30 pagi, kami sekeluarga menyusuri jalan untuk ke masjid Nabawi. Jarak hotel ke masjid sangat dekat, lbh kurang 50 meter dari hotel. Suhu sangat sejuk. Sekarang adalah perubahan musim, dari musim sejuk ke musim panas.

Hati saya berdebar-debar! Tiba di pintu masuk... MasyaAllah.. Maha suci Allah!!! Indah sungguh ciptaan Allah! Masjid Nabawi betul-betul di hadapan saya. Tak dapat nak digambarkan dengan kata-kata. Terasa seperti RasulAllah sedang melambai-lambai kedatangan saya ke masjidnya. Air mata mula mencurah-curah. Selawat dan salam saya ucapkan kepada Baginda.

Masuk dalam masjid, sepeti biasa iktikaf di dalam masjid dan solat tahyatul masjid. Sementara menunggu waktu subuh, kami buat solat-solat sunat seperti yang dilakukan oleh jemaah lain. Dalam hati rasa syukur sangat sebab Allah masih memberi peluang kepada saya untuk menjejak kaki ke sini. Alhamdulillah!


Suasana pagi di luar Masjid Nabawi : payung tertutup dari waktu malam - pagi

dan dibuka pada waktu siang

kelihatan menara masjid di sebalik payung


Sedikit sejarah tentang Masjid Nabawi yang boleh saya kongsi hasil maklumat dari pakchik google menceritakan masjid ini merupakan masjid kedua yang dibina oleh RasulAllah dan merupakan masjid kedua paling sicu mengikut kepercayaan umat Islam selepas Masjidil Haram. Di sini juga terdapat Makam RasulAllah S.A.W.

Masjid ini asalnya dibina sendiri oleh RasulAllah bersebelahan dengan rumah yang baginda diami selepas peristiwa Hijarah pada tahun 622 Masihi. Masjid pertama yang didirikan oleh RasulAllah semasa peristiwa hijrah ialah Masjid Quba. RasulAllah S.A.W membangunkan masjidnya atas asa taqwa. Kedudukan di tengha-tengah badar Madinah menjadikannya seperti bulan purnama dan permata yang bersinar, sesuai dengan peranannya sebagai sumber cahaya dan keindahan Islam. Tanah tapak masjid ini berasal daripada tempat mengering tamar kepunyaan dua anak yatim (Suahail dan Sahl).

RasulAllah S.A.W kemudiannya membeli tanah tersebut. Kawasan ini dipenuhi dengan pokok-pokok tamar dan runtuhan lama yang kemudiannya dibersihkan dan diratakan untuk didirikan masjid. Kisah tanah ini terpilih untuk dijadikan tapak masjid sungguh unik. Setelah RasulAllah S.A.W keluar dari Quba' menuju ke Kota Madinah, orang ramai berebut-rebut mengeheret tali unta RasulAllah S.A.W untuk membawa baginda sebagai tetamu di rumah masing-masing. Namun demikian RasulAllah telah menyerahkan kepada unta baginda untuk membuat pilihan. Unta itu terus berjalan sambil berpaling ke kanan dan kiri seolah-olah mencari sesuatu. Akhirnya ia berhenti di tempat mimbar yang ada pada hari ini. Selepas ia berhenti, RasulAllah S.A.W bersabda yang bermaksud "InsyaAllah, di sinilah tempatnya".

* source : google

Di Madinah jemaah wanita dan lelaki diasingkan. Pintu masuk untuk jemaah lelaki dan wanita juga berbeza. Dan bagi jemaah wanita, anda dilarang membawa CAMERA ke dalam masjid. Setiap pintu masuk jemaah wanita akan ada 2 orang mak guard yang akan buat spot check. Jaga-jaga, semuanya diraba! Silap-silap haribulan kalau ada jemaah yang bawak camera, dan dan tu jugak kena halau. Ruang solat untuk jemaah wanita juga agak kecil dan terbatas. Saya rasa semua kelebihan berpihak kepada jemaah lelaki, termasuk melawat Raudhah. Jemaah lelaki boleh melawat Raudhah bila-bila masa termasuk melawat makam RasulAllah. Manakala, bagi jemaah wanita, ada 2 kali waktu lawatan sahaja iaitu selepas isyak dan selepas subuh. Untuk melawat makam RasulAllah, memadai hanya lalu di kawasan berkubah hijau sahaja. Masa ni terfikir, ruginya kalau orang lelaki tak gunakan peluang ni sebaik mungkin. Diorg boleh ke Raudhah bila-bila masa dan boleh masuk terus melawat makan RasulAllah... sedangkan kami jemaah perempuan terpaksa bersesak-sesak untuk sampai ke Raudhah... owh... dunia... dunia...

Selepas solat subuh, kami semua balik ke bilik untuk bersarapan dan berehat. Suasana pagi di kota Madinah amat menarik. Seawal pagi dah kelihatan peniaga berpusu-pusu membuka perniagaan masing-masing. Perkarangan luar masjid yang tadi lengang sekarang dipenuhi dengan penjual. Macam-macam diorang jual. Penuh, sampai tak boleh nak berjalan. Diorang akan longgok bentang kain dan longgokkan barang-barang jualan untuk dijual. Macam-macam ada. Semua amik kesempatan untuk menjual. Hargapun jauh lebih murah berbanding di kedai. Dan saya tengok orang Malaysia adalah antara membeli utama!! hoho! Memang tak kalah la...

Pada pandangan saya, tak perlu berebut-rebut untuk shopping sebab di mana-mana ada orang menjual. Ada 2 waktu wajib orang menjual adalah selepas subuh dan selepas waktu asar. Tiap-tiap hari! Maknanya sepanjang berada di Madinah, kalau nak beli hari-hari ada jualan. Kami tak membeli apa pun, kecuali al-quran. Kata mutawif kami, di Madinah ada kilang Al-Quran dan kalau nak beli al-quran untuk hadiah atau sedekah belilah di Madinah. Di kota Mekah nanti mungkin harganya berbeza. Jadi saya ambil peluang ni untuk beli al-quran pada kawan-kawan. Ada juga saya beli untuk disedekahkan di majsid Nabawi dan Masjidil Haram. Ada pesanan seorang sahabat saya di tanah Malaya, saya belikan 2 naskah Al-Quran, satu naskah diletakkan di Masjid Nabawi dan satu naskah lagi saya bawa ke Masjidil Haram. Semoga hajat sahabat saya itu sampai kepada-Nya dan saya doakan semoga hajatnya untuk mengunjungi bumi suci ini juga kesampaian... amin...

- continue - kisah ziarah luar Masjid Quba, Jabal Uhud, Kilang Al-Quran, Bukit magnet dll akan menyusul

Tuesday, November 15, 2011

Traverlog umrah : KL - Jeddah - Madinah

لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ لَبَّيْكَ لاَشَرِيْكَ لَكَ لَبَّ يكَ
إِنَّ الحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالمُلْكُ لاَشَرِيْكَ لَ ك

Ya Allah... terimalah aku sebagai tetamuMu, tetamu yang istimewa, tetamu yang paling istimewa, tetamu yang mendapat perlindungan dan kerahmatanMu. Ya Allah hilangkanlah perasaan sombong, riak dan angkuh. Aku mahu jadi manusia yang paling istimewa di sisiMu.

Setelah sekian lama diperam-peram akhirnya baru tergerak hati nak berkongsi pengalaman sepanjang menunaikan umrah pada Mac lepas. Mungkin sebab musim haji kot sekarang, mulalah hati semacam rindu dan sebak bila terkenang balik kenangan umrah lepas. Perasaan, sangat seronok!

Umrah ni bersama-sama keluarga. Pakej umrah ni semua saya serahkan pada mak dan ayah yang menguruskan. Umrah kami selama 15 hari (4 hari di Madinah, 11 hari di Mekah) : 11-25 Mac 2011. Ahli keluarga kami semua 6 orang, tapi adik lelaki saya je yang tak pergi. Sebab masa tu dia baru dapat kerja, jadi dia tak dapat cuti. Memandangkan mak ayah amik pakej umrah di Trg, jadi rombongan umrah kali ni dengan semua orang Trg, lbh krg 36 orang.

Hari 1 : 11 Mac 2011

Semua keluarga saya bertolak dari Trg seawal pagi dan saya tunggu diorg di KLIA. Memandangkan saya bermastautin di Putrajaya, jadi sayatunggu famili di KLIA je. Sampai kat KLIA, keluarga dah menunggu. Berkumpul dan ada sessi taklimat oleh Hj. Ibrahim (mutawif a.k.a pembimbing). Kebetulan masa saya pegi ni musim cuti sekolah, jadi KLIA tu memang penuh dengan jemaah yang ke mekah. Boleh dikatakan semua penerbangan hari tu penuh. Flight kami direct ke Jeddah adalah pada pukul 3.20 petang menaiki Saudi Airline. Perasaan masa tu bercampur baur.

Diduga

Lepas taklimat, mutawif mintak beg masing-masing untuk check in luggage. Saya yang dah terbiasa buat semua sendiri kalau nak travel, mula-mula siap ikut skali. haha! Siap ikut mutawif ke mana saja dia pergi. Nasib baik la Hj. Ibrahim ni jenis tak kisah sbb saya duk mengekor dia je. hiks. Sampai masa mutawif beri tiket masing-masing, saya pelik kenapa saya dan adik kedua je yg tak dapat tiket. Jemaah lain dari group saya termasuk mak, ayah dan adik bongsu semua dah dapat tiket dan passport masing-masing. Masa tu saya rilek lagi. Bila kira-kira balik rupa-rupanya ada 5 org yang tak dapat tiket (termasuk saya, adik). Saya dah tak senang duduk, cari mutawif tanya ape yg tak kena. Masa tu nak marah pun ada, tapi sedih tu tak payah cakap la. Mula terbayang yang bukan-bukan.

Saya tak puas hati, terus mintak mutawir jelaskan hal sebenar. Rupa-rupanya tiket kami ber'5 termasuk dlm waiting list! Ya Allah!!! Masa tu macam kena sambar petir rasa! Dah la masa tu, dah siap announce flight pukul 3.00 ke atas dah kena ada kat ruang perlepasan. Tapi saya satu family kat kaunter tiket lagi. Mahunya tak cuak! Masa last call tu, mutawif terpaksa jugak tgglkan kitaorg. Dan yang paling menyedihkan saya & adik terpaksa berpisah dgn mak, ayah dan adik bongsu. Masa tu Allah je yg tahu perasaan... memang betul-betul Allah nak duga kami sekeluarga. Masa salam dengan mak, sempat mak berbisik "K.Nur, jaga adik. Apa-apa jadi jangan tinggalkan adik..." Sedih... sepatutnya ia satu perjalanan yang mengembirakan, tapi sebalik pada keluarga kami.

Mutawif call kawan dia mintak datang sini dan kami berlima ditinggalkan terkontang kanting. Aduhai... Memang xde sape-sape pun kat sana. Saya tak boleh duk diam, saya ajak kakak yang sama-sama tak dapat pergi, pergi ke semua pejabat airlines yang ada penerbangan ke jeddah, Emirates, Saudi, MAS... semua kata hari tu punya flight FULL!!! Dalam kepala terbayang dah terpaksa bermalam kat KLIA.

Jam 3.00 petang penerbangan mak, ayah dan adik selamat berlepas ke Jeddah. Maka tinggal lah kami ber'5 terkontang-kanting. Saya tgk ada jugak jemaah lain dari travell agency lain yang senasib dgn kitaorg. Tak lama lepas tu kawan mutawif, Hj. Hashim datang. Dia cuba tolong apa yang termampu. Alhamdulillah, tak lama lepas tu selepas hampir 3 jam menunggu kami dpt tiket. Naik Emirates, tapi ke Dubai dulu. Alhamdulillah... sekurang-kurangnya Allah masih mahu kami menjadi tetamu-Nya. Dalam 6.30 petang bertolak.

Penerbangan ke Dubai lebih kurang 8 jam. Sampai sana waktu tempatan lebih kurang pukul 2 pagi. Maka, tersadai lagi saya bersama jemaah lain di airport Dubai sementara tunggu jam 6.00 pagi, kaunter tiket bukak. Masa tu saya ber'5 memang xde sapa-sape. Kitaorg ikut je sorang mutawif dari agensi travell lain. Nasib baik mutawif tu baik hati uruskan tiket ktrorg walau hakikatnya ktorg ni xde kaitan langsung dengan dia. Alhamdulillah. Dalam 7.00 pagi penerbangan ke Jeddah diteruskan. Alhamdulillah lagi. Syukur...



Tak lama lepas tu sampai airport Jeddah. Tapi timbul plak masalah baru, saya dan adik xde muhrim. Muhrim saya dah selamat sampai di Madinah. Masa tu memang berdebar sangat-sangat. Takut tak lepas kat imigresen. Tapi Tuhan punya Kuasa. Kebetulan pulak, pakcik yang sama jemaah dengan saya tu sama nama dengan ayah saya. Jadi masa di lalu kat imigresen, dia cakap dia muhrim kami semua, dan org imigresen tu tak banyak soalan terus lepaskan kami. Alhamdulillah!


Tapi urusan utk dapatkan beg agak lama jugak. Sampai ke petang baru semua settle. Sekali lagi kami ber'5 ikut rombongan jemaah lain untuk ke Kota Madinah. Perjalanan memang lama. Malam baru sampai Madinah. Betul-betul Allah mahu menguji kami semua. Orang lain amik masa satu hari untuk sampai... tapi aku dan jemaah lain amik masa hampir 2 hari.

Sampai di Kota Madinah, mutawif sementara yang bawak kitaorg semua tu call mutawif aku. Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan kami. Selamat jumpa dengan mutawif. Selamat jumpa dengan mak, selamat jumpa dengan ayah dan adik. Tapi.... badan sangat penat. Pinggang aku sakit macam nak tercabut... aduhai...

-continue

Wednesday, November 09, 2011

Tiramisu cheese cake

Sebelum ni saya pernah cuba buat kek tiramisu aiskrim yang tak menjadi kan?
Nak buat camne, resepi sebelum ni bahan-bahan tak cukup sukatan.
Jadi godek punya godek saya jumpa resepi yang lebih kurang sama.
Tu pun hasil godekan cik wardah yang bagi saya resepi ni.
So, saya jadikan resepi ryo sebagai rujukan.

Ni la hasilnya!!!!

A:
  • 2 bungkus biskut marie perisa coklat-lebih kurang 600 g
  • 500 ml susu segar, dipanaskan
B:
  • 500 g cheese cream (Philadelpia/Tartura)
  • 10 ml susu segar
  • 1/2 cawan gula halus

Caranya :

  1. Satukan cheese dan gula halus, pukul sebati
  2. Masukkan susu segar sedikit demi sedikit, jangan sampai adunan terlalu cair (saya ikut suka je tuang susu tu, tak ikut sukatan 10 ml. huhu. Sebab sukatan 10 ml utk 1 adunan tu cheese dia terlalu likat)
  3. Pukul lagi hingga kembang dan sebati
  4. Sediakan bekas yang di alaskan terlebih dahulu dengan plastik/kertas minyak/baking paper.
  5. Panaskan susu segar
  6. Ambil sekeping2 biskut dan celup ke dalam susu (suam)..terus susun dalam bekas.. (Celup 1 saat je, kalau terlebih celup nanti kek tu berair)
  7. Pastu sapukan adunan cheese di atasnya, ratakan
  8. Ulang proses melapis biskut, kemudian sapukan lagi adunan cheese tadi
  9. Ulang proses melapis hingga habis, biarkan lapisan cheese di atas sebagai lapisan terakhir.
  10. Kemudian,kisar baki biskut yang ada,taburkan dengan cara menapis serbuk biskut tu dia atas lapisan cheese. (kalau nak lagi nampak canti, boleh guna biskut oreo, kisar dan tabur)
  11. Tekan2 sikit permukaan tu.. masukan dalam peti sejuk, biarkan selama 6 jam sebelum dipotong.
p/s : selamat mencuba!

Monday, October 31, 2011

Mille crepe @ Food : foundry

Pernah makan tak kek kat Food : Foundry? Sedap giler!!! Semalam pegi sana dengan GBS. Kiranya mini JJCM GBS la. Mula-mula jelajah satu tesco. Penuh satu bonet stok barang taska utk satu bulan. Lepas tu pegi Kelana Jaya pekena ikan bakar dengan kerang bakar. Kenyang sampai tak boleh nak jalan!!

Sebenarnya misi utama menjejak kek mille crepe yang diwar-warkan cik wardah. Sedap giler katanya . Jadi gigihlah 3 manusia dari KJ ke PJ semata-mata nak mencari sepotong kek.

Hasilnya!!!!

strawberry mille crepe and tiramisu

tiramisu cake


Kitaorg rembat 3 jenis kek : manggo and strawberry mille crepe and tiramisu cake.

Tiramisu cake memang terbaik! ** tolak red valvet

Strawberry mille crepe lagi sedap! Manggo pun! makan sampai rebah berkali-kali dek kerana kesedapan kek tu. haha.

Tapi makan kek ni tak boleh makan banyak-banyak. Sebab cepat muak. Yang best kalau beli sikit makan berebut! Tu paling sedap! Sampai naik juling mata sebab kenyang!

Kalau ada sesape yang rasa nak cuba, boleh la ke sini :

BG-8, Happy Mansion
Jalan 17/13,
46400 Petaling Jaya, Selangor.
Tel: 03-79553885

p/s: operasi membuat tiramisu aiscream cake belum berakhir!

Monday, October 24, 2011

virus M

Sebenarnya saya banyak cerita-cerita basi yang nak dikongsi.
Tapi sampai sekarang virus M masih melekat liat.
Ottoke? how?

PM : ada tips x nak singkirkan virus M?

Tuesday, September 27, 2011

10 travel tips : Seoul City

Since baru balik korea ni boleh kongsi beberapa tips kalau uols berminat nak ke korea macam GBS buat. Tapi jangan amalkan konsep weols yang kekdahnya terjah dan redah semata-mata. Haru uols!!! Tapi Alhamdulillah... sepanjang kembara kami ke bumi Korea, semua yang dirancang menjadi. Mujur persiapan dah buat awal-awal walaupun tak sepenuhnya sempurna.


1. Kalau korang plan nak backpacking, pastikan peta subway, peta Seoul city dan segala maklumat-maklumat penting dalam simpanan. Ia sangat berguna bila kita berada di sana.

2. T-money card a.k.a Seoul City Pass merupakan kad hikmat di bandar Seoul. Semua pengangkutan awam di sana semuanya guna kad ni. Naik subway, taxi, bus dan ada sesetengah tempat tu boleh gunakan kad ni. Sesampainya uols di airport, bolehlah cari kaunter atau ke kedai serbaneka @ 7-elevan ataupun bak kata GBS 'kedai pok sedara'. Kira kad ni macam kad touchNgo la kalau kat Malaya ni. Bila dah beli kad tu, bolehlah reload sebanyak mana yang kita nak. Cadangan reload : 20,000 won (RM60) untuk 1 minggu percutian. Kelebihan guna kad ni, setiap perjalanan kita kalau guna subway kita akan dapat diskaun lebih kurang 100 won. ok la kan?

3. Kebanyakan orang korea tak tahu berbahasa Inggeris. Tapi diorg ni sangat baik hati dan mesra alam. Kalau kita tanya, diorg ni sedaya upaya nak bantu kita walaupun diorg tak faham. Macam ayam dengan itik pun ada jugak. Jadi sebagai tanda menghormati diaorg, eloklah kita hafal sikit-sikit perkataan biasa diorg. etc. hi @ hello = annyeonghaseyo, terima kasih = kamsahamnida. Sebab dua perkataan ini sangat biasa dlm perbualan mereka!

4. Dan.... kalau uols nak tau sebenarnya orang-orang tua lebih berinformatif berbanding orang-orang muda. hahaha! So, jangan tertipu dengan wajah jambu mereka! Sebab kadang-kadang orang muda ni agak 'bodoh' kalau kita bertanya arah dengan mereka!

5. Orang korea berjalan sangat cepat dan laju. Kadang-kadang diorg ni main langgar je kalau ada orang yang halang jalan diaorg. Jadi kalau kita kat sana, jangan rasa pelik bila tengok kerenah diorg macam nak kejar sesuatu pulak. Tapi yg bagusnya, bila kita kat sana, dengan kita skali terikut-ikut berjalan laju macam diorg. Macam kena kejar dengan lembu pulak...

6. Kalau naik escalator, sila berdiri di sebelah kanan kalau korang x berniat nak terus berjalan. Kiranya bertentanganlah dengan kat negara kita. Jangan pulak bila kat sana kita berdiri sebelah kiri... kalau tak mesti korang kena langgar / rempuh dengan orang-orang yang nak naik cepat!

7. Kalau berniat nak backpacking macam GBS, tak payah bawak baju banyak-banyak. Bawak yang simple dan senang dibasuh dan kering. Biasanya kalau kita menginap kat guesthouse, biasanya diorg sediakan washing machine. So, kita boleh gunakan sesuka hati. FOC uols! Ataupun kalau agak-agak tak cukup baju, boleh beli. Harga baju-baju kat sana ok la. Masih berpatutan.

8. Jangan lupa bawak makanan segera. etc. meggi, serunding, roti, coklat. Sebab kat sana bukan senang nak cari makanan halal. Kalau ada makanan halalpun kena pegi Itaewon. Tupun bukan senang nak jumpa nasi. Mostly restoran halal yang ada kat sana makanan dari turki/ pakistan dan sewaktu dengannya. Korang cuba bayangkan, hari-hari makan kebab... iskhh... mesti tekak pun x boleh terima kan? Tapi jangan risau, kita boleh beli nasi kat kedai macam 7-elevan, family mart @ G25. Kedai-kedai 'pok sedara' ni biasanya buka 24jam. So, kita boleh beli nasi dan panaskan dan boleh makan dengan serunding @ sambal bilis yang kita bawak. hehehe. Antara menu tersedap GBS sepanjang di Korea adalah masa di Sokcho. Makan nasi korea berlauk telur masak separuh dan serunding! pergh! memang terangkat!

9. Owh ya! Jangan lupa bawak botol kosong ya! Sebab toilet di sana tak ada paip! Tapi kena berhati-hati. Jangan obvious sangat tunjuk kita bawak botol time nak masuk toilet. Mungkin ada orang yang tak suka/ senang dengan tindakan kita tu. Dan... toilet diorg sangat bersih!!!! Tapi kalau rasa-rasa nak bertayammun ape salahnya kan? hehe

10. Kat sana kita akan guna 'kaki' sepenuhnya! Jadi jangan pakai sandal/ selipar/ high heel! no! no! no! Ini akan memberi mimpi ngeri kepada kaki dan kamu sendiri! hahaha. Sneakers / berkasut paling sesuai. Dan kena bawak stokin banyak-banyak. Nanti boleh tukar-tukar sebab bila kita banyak berjalan, kaki kita mesti berbau. Yerk!!! Dan jangan lupa bawak minyak angin/ koyop dan ubat-ubatan. Ubat kat sana sangat mahal uols!

Setakat tu tu, yang aku ingat dan boleh kongsi. Yang pastinya aku rasa nak ke sana lagi! Dan kalau pergi sekali lagi aku nak pastikan aku berjaya tawan Soraksan dan jelajah ke Jeju nara juga!!!!

p/s : GBS... siap sedia uols!!!

Friday, September 23, 2011

.....

Akhir-akhir ini banyak desas-desus yang meruntun hati sampai ke telinga saya. Kadang-kadang ia menyebabkan hati kecil saya sedikit terasa bila terkenangkan kata-kata 'mereka'. Tak mengapalah... saya terima kata-kata itu sebagai penguat semangat buat saya.

Kalau dikira, dihitung, tiada apa-apa yang hendak dibanggakan dengan saya ini. Hanya kerana saya suka 'travel'... saya diperkatakan sedemikian? owh... sungguh tidak adil! Saya travel bukan untuk berlagak, jauh sekali untuk menunjuk-nunjuk. Sejujurnya TIDAK!

Travel... saya boleh katakan itu salah satu 'ubat' jiwa buat saya. Secara tidak langsung saya belajar mengenal diri sendiri bila semakin jauh saya mengembara. Belajar cara hidup dan budaya orang.. itu menarik pada saya.

Saya hanya suka travel. Itu saja kelebihan yang saya ada.

tapi banyak yang saya tidak ada...

saya tak punya harta yang banyak untuk dibanggakan
saya tak punya pakaian mahal untuk ditayang-tayang
saya tak punya blackberry/ i-phone / tab untuk ditunjuk-tunjuk
saya tak punya kereta mahal untuk dimegah-megahkan
malah
saya miskin... sebab saya tiada anak-anak mahupun suami!

pun begitu saya masih diperkatakan itu dan ini...

manusia... sememangnya matlamat hidup kita berbeza. Hidup saya untuk kebahagian dunia dan akhirat. Sementara nyawa masih dipinjamkan oleh-Nya, saya mahu nikmati seadanya.

Tuesday, September 13, 2011

Buku hikmat

di dalamnya terkandung semua aktiviti sepanjang kembara kami ke bumi Korea nanti.

Al-maklumlah... kali ni konsepnya "jalan dan redah"

jadi perlukan persiapan fizikal dan mental.

semoga perjalanan kami dilindungi-Nya... amin


p/s : GBS!!! kaja!!!

Tuesday, July 19, 2011

Horas! Horas! Horas!

Baru balik bercuti. Penat pun tak hilang lagi. Kali ni ber'3 je. Plan asal ber'6 tapi nak buat camne perancangan Allah mengatasi perancangan manusia kan... Jadi walaupun ber'3 kami R.E.D.A.H je! Mula-mula nak pegi dgn xnak pegi = 50:50. Tapi bila fikir-fikir balik xkan kerana orang lain kita pulak tak pergi, rasa macam sangat rugi, jadi teruskan plan tu.

Day 1 : 16 Julai 2011 : Sabtu

Bangun pagi sebab amik flight paling awal. Walaupun baru malam tadi berkemas, masing-masing tetap teruja jugak. hiks. *namapun nak bercuti kan? hoho! Kebetulan sampai awal, so kami isi perut dulu di Old Town Cafe dulu. Peneka roti dan kopi memang best. Then masuk, Alhamdulillah semua urusan berjalan lancar.

~ isi pass imigresen ~

Cepat giler flight. Rasanya tak sampai 30 minit pun naik flight dah sampai Medan! Balik kg pun lama lagi. Sampai-sampai je settlekan urusan imigresen, keluar airport taraaaa.... we're in MEDAN! Airport Medan ni tersangatlah kecik. Jalan 2 3 langkah dah sampai ke pintu luar. Sampai kat luar, tourist guide kami dah menunggu, Pak Anton namanya. Memandangkan kami hanya ber'3 dan lokasi yang kami nak tuju adalah sangat jauh, jadi menggunakan khidmat tourist guide adalah jalan terbaik. Lagipun bayaran pakej berpatutan.

Pak Anton tak banyak bicara, terus bawak kami naik Kijang a.k.a Unser terus ke Parapat. Punya besar Kijang tu kami 4 orang je yang naik. Memang best! Teruskan perjalanan ke Parapat nak ke Samosir Island di Danau Toba. Perjalanan memang jauh nak MAMPUS! Hampir 5 jam! Jalan... Ya Allah, macam ular kena palu. Nasib baik Pak Anton cekap. Nak sampai ke Parapat tu rasanya berkali-kali jugak la tido-mimpi-tido-mimpi. huhuhu

Kata Pak Anton "Jalannya memang jauh, tapi sampai nanti semua penat hilang"

~Kota Medan yang mancit!~

Memang betul kata Pak Anton, sampai Parapat tu dari kejauhan dan nampak Danau Toba. Memang cantik giler! Tak mampu nak bayangkan dengan cerita. Kalau nak tau camne cantiknya view kat sana kena pergi sendiri. Sepanjang jalan nak sampai ke jeti Parapat tu penuh dengan pokok pine. Suhu, sejuk! Udara nyaman!

Sampai cun-cun je tengahari. Feri bertolak pukul 2.30 petang ke Samosir Island. Perjalanan lebih kurang 45 minit. Masa tu perasaan memang teruja. Rasa berbaloi-baloi datang walaupun asalnya banyak betul halangan dengan trip ni. Tapi, Alhamdulillah... semuanya berjalan lancar.

~ di jeti Parapat : hendak menuju ke Samosir Island ~



~ anak-anak orang Batak memang terror berenang! ~
~ Danau Toba ~

~ at Samosir Island : view dari bilik sangat cantik! ~


Malam pertama menginap di Samosir Villas Resort. Verdict? Bilik memang terbaik! Balkoni bilik mengadap tasik. Sangat cantik! Sekeliling resort tu siap ada kolam renang, ada ruang bersantai dengan keluarga dan yang paling best siap ada PC untuk bertenet!

p/s : Kalau ada yang nak ke Danau Toba, silalah menginap di Samosir Villas Resort! Anda tak akan menyesal!

Lepas check in, masing-masing tak nak bazirkan masa, terus keluar sewa motor. Kami nak round pulau naik motor. Sewa motor pun berpatutan, rp30 000/ hour, lbh kurang RM10/jam. Teruja je nak naik motor ni. hahaha. Dah lama tak bawak motor, so ape lagi, petang tu masing-masing merempit keliling pulau. Saya jatuh cinta dengan Danau Toba! hoho!









~ sun set in Danau Toba ~

~ sun rise in Danau Toba ~




Day 2 : 17 Julai 2011 : Ahad

Seperti biasa, bangun seawal pagi. Pukul 7.00 pagi dah check out. Macam sayang nak tinggalkan resort tu. Tak puas lagi duk situ untuk satu malam. Lain kali kena duduk 2 malam, baru puas hati. hoho!

Dah siap sarapan semua, terus ke jeti. Feri kami pukul 10.30 pagi. Sebelum tu singgah dulu di Ambarita Village. Ni perkampungan orang Batak. Kalau ikut sejarah dulu-dulu orang Batak ni karnivor a.k.a makan orang. Tapi tu cerita dulu, sekarang diorg dah maju.

Lepas ke Ambarita Village terus ke Simanindo Harbour untuk naik feri. Kat situ ada pekan kecil, Tomok. Banyak kraftangan tempatan dijual kat situ. Sempat singgah kat makam raja Batak. Lepas tu teruskan perjalanan ke Berastagi. Makan masa 2 jam jugak nak sampai Berastagi. Dalam perjalanan singgah di rumah panjang yang berusia lebih kurang 200 tahun. Singgah di air terjun si Piso-Piso. View tak payah cakap memang sangat cantik.


~ jumpa pelancong Holland ~

~ superb view of Danau Toba ~



~ saya rasa mereka confuse samada mereka di Medan atau di Switzerland... ~



~ air terjun si piso-piso ~

Dah lawat semua singgah di pekan Berastagi. Ape lagi, program menjamu mata la pulak. hiks Dah lewat petang, terus check in ke hotel. Part hotel memang sangat puas hati. Masing-masing cas-cas jadi orang kaya dapat duk hotel 4 bintang. Almaklumlah kat Malaysia mampu duk hotel Mansur je, semua hotel xde bintang, skali g luar negara tak sangka pulak dapat duk hotel semewah ni. hehehe.

~ pekan Berastagi ~

~ anggur Medan : rasanya masam-masam manis ~



~ Grand mutiara hotel ~

~ bilik terbaik! ~

Day 3 : 18 Julai 2011 : Isnin

Hari terakhir, lepas breakfast dan check out hotel, teruskan perjalanan ke kota Medan. Perjalanan lama makan masa dalam 2 jam setengah. Jalan bersimpang-siur macam ular kena palu. Nasib baik view sepanjang perjalanan cantik. Kira terubat jugak la.

Sampai kota Medan dalam pukul 10.00 pagi. Terus ke istana Mammonth. Lepas tu program jalan-jalan cuci mata. Singgah pasar ikan, factory outlet, Medan Mall, Sun shine Mall, entah ape lagi tempat yang semuanya menggugat iman. Dah la masing-masing poket kering. Jadi telan liur je la. Nak buat camne, nafsu besor... tapi poket kecik, so faham-faham je la.

Dalam pukul 7.oo petang Pak Anton hantar airport. Flight kami paling last dalam pukul 10.45 malam. So, merasalah 3 manusia menyapu lantai airport Medan yang kecik tuek tu.

Sampai LCCT dah hampir 12.00 tgh malam. Balik ke SK.

-TAMAT-