Followers

Saturday, February 14, 2015

Talay Bua Daeng a.k.a Red Lotus Lake, Kumphawapi in Udon Thani

Hari baru di Udon Thani.

Kena paksa rela bangun awal. Masing-masing take turn bersiap dan berkemas.

Hari ini kami nak layan red lotus di Kumphawapi yang merupakan salah satu tarikan utama pelancong dan orang tempatan yang berkunjung ke Udon Thani pada musim sejuk iaitu sekitar bulan November - Februari. Kira ini antara highlight trip kami kali ini selain ke Jim Thompson Farm - nak layan teratai mekar di Kampung Ban Diem. hiks.

Seawal jam 5.30 pagi masing-masing dah siap. Kami akan ke Kumphawapi yang terletak kira-kira 50km dari Udon Thani. Perjalanan yang jauh, jadi kami kena gerak awal sebab kalau lambat nanti tak boleh naik bot. Sebabnya dari informasi yang kami baca di internet perkhidmatan bot untuk layan red lotus hanya pada waktu pagi hingga pukul 12.00 pagi. Kalau datang lewat, dah tak boleh naik bot sebab teratai dah layu dan tak cantik. Dalam masa yang sama mereka jugak nak memelihara bunga-bunga teratai yang tumbuh secara semulajadi. Jadi mungkin itu salah satu cara untuk mengawal jumlah pelawat yang datang ke tempat itu. Dan saya kira ia sesuatu tindakan yang baik untuk memelihara kelestarian sesuatu tempat.

Selesai urusan check out, Zilla dan En, AB berjalan kaki ke stesen Songtheaw yang terletak tak jauh dari hotel. Sementara kami ber'3 tunggu di hotel sambil jaga beg. Langkah bijak untuk elak daripada memikul beg kami yang berat gila tu. hiks.

Lebih kurang 20 minit Zilla dan En, AB datang bersama songtheaw. Mereka dapat deal sewa songtheaw untuk satu hari sebanyak 1,500 baht dengan pakcik songtheaw - tak pasti mahal atau murah untuk rate ini. Yang pasti sewa sebanyak ini mampu bayar kalau kami ber'5 bayar bersama-sama. Kalau bayar sorang-sorang memang tak mampu la kan?

Sebenarnya memang ada songheaw yang untuk ke Kampung Ban Diem, tapi songtheaw ini mula beroperasi pukul 7.00 pagi dan hanya akan bergerak bila penumpang dah penuh. Memang kami tak boleh tunggu sebab kami plan nak sampai ke Ban Diem seawal yang boleh. Hasil deal Zilla dan En. AB dengan bahasa 'ayam itik' yang memang susah nak faham, dapatlah kami bergerak seawal jam 6.00 pagi. Itupun puaslah mereka duk cuba terangkan. Tapi kali ni driver songtheaw kami tu satu apa pun tak faham English, bercakap jauh sekali. Lain kami cakap, lain yang dia faham dan kadang-kadang tak faham langsung. Haha.

Mujur jugak ada budak lelaki yang jadi pemudah bahasa. Dialah yang bantu kami, walaupun dia sendiripun guna google translate nak bercakap dengan kami. Tapi sudah cukup membantu kami semua. Perjalanan untuk ke Ban Diem mengambil masa hampir 1 jam setengah. Rasa-rasanya boleh sampai 1 jam, tapi pakcik songtheaw drive ala-ala bersiar-siar dalam kampung. Bertabah ajelah. Geram je nak tolong tekan minyak biar laju sikit, biar cepat sampai. hahaha.

Selain Songtheaw, pilihan pengangkutan awam yang lain ialah bas dan train.

- Bas : ambil bas ke Wangsammo untuk ke Kumphawapi di terminal 1. Perjalanan 1 jam, tambang 30 baht. Perkhidmatan bas setiap 1 jam - ini berdasarkan info yang kami dapati dari internet. (terdapat 2 terminal bas di Udon Thani, jadi kalau nak naik bas, pastikan anda tak tersalah terminal)

- Train : stesen keretapi paling hampir di Huay Sam Phat, lebih kurang 30km sebelum stesen Udon Thani melalui perjalanan dari route Bangkok - Udon Thani.

ATAU

Kalau tak nak rush, cuba menginap satu malam di sekitar Ban Diem atau Kumphawapi bagi yang ada masa atau tempoh perjalanan yang panjang. Jadi bolehlah enjoy layan red lotus dan melawat tempat-tempat menarik sekitar Kumphawapi.

Suasana pagi di Udon Thani, nyaman dan aman. Sempat layan sunrise sepanjang perjalanan. Tapi maaflah gambar tak ada sebab saya duduk di seat bertentangan dengan sunrise. Jadi semua pemandangan tu biarlah disimpan dalam kotak ingatan je.

Untuk ke tasik red lotus, kami melalui kawasan kampung. Sawah padi di kiri kanan. Sayang padi semua dah dituai, bayangkan kalau padi tengah menguning atau masih menghijau, mesti lawa. Pandangan sawah padi seluas mata memandang! Sepanjang perjalanan di Kumphawapi memang banyak jumpa signboard Talay Bua Daeng.

Sedikit info tentang Red Lotus Lake :
  • Nama red lotus terkenal dengan gelaran Talay Bua Daeng oleh penduduk tempat.
  • Terletak di pekan Kumphawapi, di BanDiem Village. 50 km dari pekan Udon Thani
  • Musim teratai bermula dari Disember - Mac setiap tahun
  • Boat tour bermula seawal jam 6.00 pagi - 12.00 tengahari. Petang tutup. Jadi rancang perjalanan supaya sampai awal di Kumphawapi.
  • Lagi info boleh baca di SINI, SINI dan SINI

Sampai di tasik Nong Han, lepas pakcik songtheaw parking songtheawnya, kami bergerak ke tepi tasik. Ada kaunter untuk beli tiket bot. Sewa sebuah bot 500 baht, tapi kebetulan ada locals yang sama-sama nak naik bot ajak kongsi bot, jadi sewa bot dibahagi dua. Jimat!

Pemandangan matahari terbit dari tasik, kaunter tiket.

Selesai urusan tiket dan bot, apa lagi jomlah kita naik bot! Masing-masing dah teruja tengok tasik yang luas di depan mata. Dari jauh nampak warna pink, biasan warna red lotus.

Jom lah layan gambar red lotus. Saya main ketik ke kamera, tak tahu nak amik gambar tang mana. Semua lawa! Tinggal hasil gambar aje yang tak berapa nak lawa. Haha. Tapi, kalau dapat tengok sendiri dengan mata kasar memang 100 kali lawa! Jadi akhir tahun ni, kalau ada sesiapa yang nak ke Thailand, jangan lupa masukkan Udon Thani dan Red Lotus Lake sebagai salah satu destinasi untuk disinggahi. Memang tak menyesal! Cantiknya Subhanallah!

Pemandangan sekitar tasik
Bot-bot yang membawa pengunjung. Dah ada laluan untuk bot. Boat tour ini mengambil masa lebih kurang 1 jam.
Hamparan red lotus
Bot akan berhenti di beberapa tempat. Jadi ambillah gambar sebanyak yang mungkin. Tapi kadang-kadang bila kita dah tengok pemandangan yang lawa depan mata, kita tak tahu nak ambil gambar macamana kan? Last-last, layan saja apa yang terhidang depan mata tanpa mengetik kamera...
Nama red lotus, tapi sebenarnya warna bunga pink.
Bangau duk bersantai di atas lotus

Tengah duk syok ambil gambar, Zilla cakap di nak terkucil. Alamak! Macamana nak patah balik ni. Mujur pakcik bot faham, dia bawa bot ke satu kawasan seperti pulau kecil di tengah tasik. Ada pondok dan di situ ada tandas. Nasib baik! Kalau tak ada jugak yang terkencing dalam bot kang. hiks.

Selesai masalah Zilla, kami di bawa keliling tasik lagi. Berhenti di beberapa kawasan teratai dan hampir 1jam, bot kembali ke jeti. Kalau sebelum ini kami naik di jeti lain, balik kami diturunkan di jeti yang lain. Tapi tak jauhpun, sebelah-sebelah je.

'sihat-sihat' belaka!
Matahari tengah naik, berkilau warna air dengan hamparan lotus kat atas air.

Balik ke jeti, sempat kami semua singgah toilet dan jalan-jalan di sekitar kawasan tasik. Ada gerai-gerai menjual. Kami lalu je. Awal pagi lagi, tak banyak gerai yang buka.

Untuk akhirnya, jom layan video tak seberapa. Durasi pendek je tak sampai 1 minit. hiks

~ bersambung

1. membaca entry zilla dan pm nie membuatkan mrs rasa teringin sangat nak jejak kaki kesemua tempat yang korang pergi

2. Lawaaaa mainly sebab pink of course. Hahaha bias ngan warna lain. Nani, nak tanya. Xde eh bas direct dari Korat ke Ban Diem. Nama tempat diorang ni dah buat aku fening.

1. pink memang sangat sinonim dgn pempuan kan? hehe

Bus direct dari korat ke Kumphawapi tak ada bibie. Macamanapun ke g ke udon thani dulu. kiranya udon thani ni bandar penghubung kalau nak ke bandar2 atau pekan2 kecil lain.

3. bab nak terkucil tu mmg spoil habislah, PM...silap sendiri kot sebab p belasah milo satu balang sorang2, tanggunglah akibat..mujur jugalah ada toilet kat tgh2 lake tu wpun keadaannya mmg daif habis huhuhu..

4. "Thank you for nice information
    Please visit our website unimuda and uhamka"