Followers

Friday, February 13, 2015

Udon Thani

Entry pendek. Tanpa gambar.

Perjalanan dari bandar Korat ke Udon Thani mengambil masa lebih kurang 4 jam.

Kondisi bas selesa. Siap dengan bekalan roti dan air mineral. Kami bebas memilih seat yang kami suka. Bas bergerak mengikut waktu yang tertulis di tiket dan masing-masing layan mata sepanjang perjalanan. Penat kot seharian suntuk berjalan. Penat tido, makan kudapan, lepas tu sambung tidur balik. Haha.

Lebih kurang jam 9.00 malam bas sampai di stesen bas Udon Thani. Kami turun dalam keadaan blur - ngantuk dan penat masih bersisa. Jejak tanah Udon Thani, sejuk sampai ke tulang! Tak tahu pulak suhu di Udon Thani sesejuk ini! Udon Thani, pekan kecil, sunyi dan masih belum membangun sepenuhnya seperti Bangkok. Stesen bus pun kecil saja. Tapi jangan sangka ia pekan kecil dan sunyi tak ada gangguan. 

Kami turun-turun dari bas terus kena serbu dengan pemandu tuk-tuk dan songtheaw. Masing-masing berebut-rebut nak entertain kami semua. Haha. Mulanya kami tolak dengan baik. Sebab asalnya kami memang tak ada plan untuk bermalam di sini. Kononnya nak naik bas paling last di Korat, sampai di Udon Thani pagi dan kami teruskan tour di bandar ini. Tapi dah sampai awal, cuaca pulak sejuk mencengkam tulang, tak boleh jadi ni... ada jugak yang beku malam ni!

Cara terbaik ialah cuba cari hostel/hotel/guesthouse berhampiran. Tapi dek kerana sejuk ditambah pulak rimas dengan 'ulat-ulat' yang duk mengganggu, kami sepakat untuk mencari hostel/hotel dengan budget murah tapi selesa. Kami minta pemandu tuk-tuk hantar kami ke hotel berhampiran. Yang penting kena bagitau mereka budget hotel yang kita mahu, tahulah mereka nak hantar kita ke hotel mana.

Kami di hantar ke Hotel Thailand. Terletak di tengah-tengah pekan Udon Thani, tak jauh mana dari stesen bus. Tapi exact location saya sendiri tak pasti sebab malam. Nampak semua jalan dan lorong sama je. Harga bilik memang murah, bilik ber'4 berharga 320 baht/ sebilik dan standard room pulak 270 baht/sebilik. Bilik kemas, besar dan selesa. Yang penting da hot shower. Bolehlah nak bermalam untuk semalaman kan? 

Sebelum masuk ke bilik, Zilla dan Nik sempat mencari 7 eleven, tapi jauh. Alih-alih mereka bawak balik sayur - tomato dan kobis untuk masak. Gila murah sayur kat Thai ni, seplastik seringgit je, berhari-hari kami guna untuk masakpun tak habis-habis. Haha. Sebelum itu, kami sempat bertanya dengan pemilik hotel untuk dapatkan songtheaw pada esok hari. Komunikasi memang out sebab tauke hotel tak tahu dan faham english. Cakap ayam itik la jawabnya. Nasib kami baik sebab jumpa dengan orang yang baik dan membantu. Tauke hotel walaupun bermuka ketat, tapi hati baik. Dia siap bawak en.AB naik motor untuk tunjukkan tempat songtheaw. Mujur jugak tak berapa jauh, jadi esok senang nak teruskan plan kami bila dah tahu arah tuju ni. hehe.

Selesai semua, masuk bilik di tingkat 3. Masing-masing kelaparan, sayur dah ada, masuk bilik agak-agak line clear, buka dapur berkhemah, nyalakan lilin askar, kamipun masak spagetti carbonara. Sayur je yang ada, belasah je masukkan tomato dan kobis. Jadilah spagetti carbonara sayur.

Dah siap masak, makan sama-sama. Alhamdulillah kenyang! Maklumlah last kami makan tengahari tadi, mestilah masing-masing kelaparan kan?

Santai punya santai, dekat pukul 2.00 pagi baru masing-masing tertidur. Hari yang panjang dengan perjalanan yang panjang. Macam-macam kami tempuh sepanjang hari ni. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan baik.

Moga esok juga adalah hari yang baik untuk kami semua ^_^

~ bersambung hari baru di Udon Thani.


p/s : Takziah buat keluarga Tok Guru Nik Aziz Nik Mat yang telah kembali ke rahmatullah. Semoga beliau ditempatkan di antara orang-orang yang dikasihi oleh-Nya. Al-Fatihah...

5 comments:

  1. Hehe. Pendek entry pm. Mujur boleh bayang berdasar entri zilla

    ReplyDelete
  2. Paling best bila pasang lilin askar. Rindu ah zaman suka camping dolu kala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah pasal bibie. Elok je baru balik kem masuk hutan, terus praktik guna lilin askar. hehe

      Delete
  3. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
    Telephone..Number:[+60]1123759663
    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia
    [[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete