Followers

Wednesday, October 01, 2014

Mt. Kinaballu 2014 - day 1

2 Sept 2014

Flight dari KLIA2 berlepas lebih kurang pukul 7.30am. Selepas 45 minit berlepas, tiba-tiba pilot membuat pengumuman, katanya ada masalah teknikal pada kapal terbang dan bagi mengelakkan sesuatu perkara yang tidak diingini berlaku, flight terpaksa berpatah balik. Bayangkan kalau korang disituasi saya, apa yang terbayang dalam kepala masa tu? Sudahlah, pagi itu beberapa jenazah mangsa MH17 baru saja sampai di KLIA, MH370 pun masih hilang lagi, tiba-tiba korang berdepan dengan situasi kapal terbang yang korang naiki menghadapi masalah teknikal! Aduh.... kecut perut jugak dibuatnya!

Selepas 45 minit flight berpatah balik, Alhamdulillah flight selamat landing - itupun selepas mengalami gegaran dan bunyi enjin yang kuat amat! Semua penumpang diminta menunggu di waiting room. Lepas 30 minit menunggu barulah staf AA membuat pengumuman pertukaran flight dan kami akan berlepas di pintu lain dan masa 10 minit lagi. Kali ini semuanya selamat sehinggalah flight landing di lapangan terbang KK. 'belum apa-apa dah diuji, harap-harap esok selamatlah sampai ke Kinaballu' 

Dari airport, kawan-kawan dah sedia menunggu di luar. Kami langsung ke bandar KK, singgah di Central Point membeli barang-barang di saat akhir sebelum ke Kinaballu Park. Sebelum itu sempat dulu singgah di Jeti Jesselton Point, isi perut dan solat dulu. Lepas tu barulah kami langsung ke Kinaballu Park. Btw, semua kos pengangkutan dah termasuk dalam pakej RM750 yang dibayar.

Disebabkan kami bertolak lewat ke Kinaballu Park, jadi berkematulah montot dalam van sementara meredah jalan yang agak jammed. Tapi fun je duk dalam van sebab ramai penglipurlara. Elok-elok sampai Kinaballu Park dah hampir pukul 7.00 malam. Sampai je, terus kami makan malam Balsam Restaurant. Seperti review daripada mereka yang pernah mendaki dan makan di sini, menunya memang sedap! Sesiapa yang suka kambing memang heavenlah. Walaupun saya bukan penggemar kambing, rugilah kalau tak rasakan? Memang sedap! 

Lunch @ Balsam Restaurant. Mewah dengan makanan!

Dah kenyang, kami dihantar ke Grace Hostel. Untuk mereka yang akan mendaki pada esok hari biasanya akan bermalam di sini dulu satu malam sebelum mendaki pada esok harinya. Bilik sangat selesa. Bilik air lengkap dengan shower. Lepas mandi dan solat, kami seramai 11 orang berkumpul di lobi hostel. Ada sessi ta'aruf, taklimat untuk perjalanan esok hari dan pembahagian baju. Beria saya bawak t-shirt merah sekali esok kena pakai t-shirt oren! Nampaknya selagi terikat dengan kementerian ni, tak boleh lari dari warna oren. huhu. 

Hari yang panjang, masa untuk rest sebab esok kami ada misi yang harus ditunaikan!


1 comment: