Followers

Monday, July 27, 2009

Anak kecil itu

Tadi petang,
Aku berjalan sendirian
Menyusuri pantai yang memutih
Segaris jaluran senja memerah
Kagum seketika dengan ciptaan Maha Esa

Tiba-tiba
Terpandang aku akan satu wajah
Mulus, bersih tanpa noda kekeruhan
Anak kecil itu lantas tersenyum simpul
Menggamit pandangan padanya

Kemudian
Dia berlari-lari mengejar ombak
Bermain pepasir sambil tersenyum riang
Ohhh… riangnya hati anak kecil ini,
Hidupnya penuh dengan tawa ria

Hatiku berdetik
Alangkah indahnya jika aku sepertinya
Bebas dari kekusutan duniawi
Suatu ketika dahulu aku juga sepertinya
Sentiasa riang tanpa bebanan kekalutan

Tapi,
Kenapa kini hati ini begitu gundah?
Kanapa hati ini tidak seceria dulu?
Kenapa hidup ini tidak semudah dulu?
Persoalan demi persoalan bermain di benak
Yang sukar ditafsir dengan akal fikiran

Kini aku sedar
Masa mengubah segalanya
Anak kecil itu juga akan dewasa sepertiku
Hanya kenangan waktu kecilnya di bawa bersama
Mungkin onak yang bakal ditempuhnya lebih berduri

Ya
Hidup tidak semudah melakar sebuah lukisan kehidupan
Hidup memerlukan kesabaran
Keperitan hidup harus ditempuh
Kerana itulah racun dan penawar
Untuk merencah sebuah kehidupan

1 comment:

  1. ces't la vie- pepatah perancis bermaksud inilah kehidupan.

    ReplyDelete