Followers

Tuesday, July 07, 2009

Bicara Tentang C.I.N.T.A

C... cintaku yang satu
I... impian kan nyata
N... nikmat yang berbeda
T... tanpa pengertian
A... antara kau dan aku - Cinta Kenangan Silam, XPDC

Sudah saya katakan sebelum ini, akhir-akhir ini teman-teman rapat di sekeliling saya tidak habis-habis berbicara tentang cinta. Owh... saya tidak termasuk dalam senarai meraka. Begitu juga GBS. hahaha... Kami masih menjalani kehidupan seperti biasa. Gembira dan bahagia dengan cara masing-masing.

Kata teman yang seorang itu, kehidupannya akhir-akhir ini penuh dengan keterujaan. Hingga terlalu banyak pilihan dan tak mampu membuat pilihan. Semuanya memikat hati! Seperti biasa, saya hanya tersenyum. "Selagi hati kita tidak terikat, kita masih boleh membuat pilihan. Oleh itu buatlah pilihan yang dirasakan terbaik!" Begitu juga dengan seorang teman yang kedua itu sedang melayari hari-hari bahagia bersama yang tersayang. Kelakar juga melihat gelagat orang bercinta ek. hahaha...

Jadi tidak mustahil bila 3 dara berkumpul, sayalah yang paling kesian! Melayan perasaan sendiri sedangkan masing-masing sibuk dengan h/p masing-masing. Owh... tiba-tiba simpati pada diri sendiri. hiks. Buktinya? Ketika kami sama-sama pulang dari Sarawak tempoh hari, hanya saya yang masih setia dijemput dan dihantar oleh pemandu kembali ke pejabat sedangkan mereka pulang bersama pasangan masing-masing. Owh... tidak mengapa. Saya tidak marah, jauh sekali berkecil hati. Malah saya tumpang gembira di atas kebahagian mereka.
Bila melihat reaksi masing-masing, saya cuba bertanya, apakah definasi mereka tentang cinta? Kata mereka, cintu itu suka, duka, teruja dan mendebarkan. Begitukah? Perasaan itu sangat halus dan meresap ke dalam jiwa. Dan yang pasti orang yang dicintai mampu membuat kita tersenyum, ketawa dan mungkin juga menangis. Mungkin?

Pada saya,

Cinta itu universal. Boleh diaplikasikan kepada sesiapa saja. Cinta pada Yang Maha Esa, cinta pada ibu bapa, cinta pada keluarga, teman, sahabat dan juga orang yang dicintai. Kita boleh mencintai sesiapa juga, tetapi Allah jugalah yang akan memutuskan kepada siapa cinta kita akan terikat. Dan kita boleh berharap bahawa orang yang dicintai akan mencintai kita, tetapi samada orang yang dicintai itu milik kita @ tidak, juga atas keputusan Allah. Walau sekuat manapun cinta kita padanya, jika Dia tidak mengizinkan, maka cinta itu pasti akan terkubur begitu sahaja. Jadi adalah lebih baik berserah pada-Nya.

Orang bijak pandai menyatakan, "berhati-hatilah terhadap cinta. Durinya adalah nafsu dan mawarnya adalah kesucian. Berapa banyak manusia yang telah mencium harumnya mawar, padahal mereka tidak menyedari diri mereka sebenarnya telah tertusuk duri cinta. Cinta sejati adalah cinta yang bisa menghulurkan tangan untuk memetik mawar tanpa tertusuk duri-durinya".

*dedikasi buat dua teman seperjuangan *cik jiran sebelah dan cik sayangku* yang sedang hangat ber??? oppsss!!!

No comments:

Post a Comment