Followers

Monday, August 17, 2009

Kasut

Saya adalah pengumpul kasut yang berjaya. Suka benar membuat koleksi kasut walaupun hakikatnya sangat susah mendapat saiz yang sesuai dengan kaki saya yang terlebil 'comel' ni. Tapi... walau sebanyak mana kasut yang saya ada, kebiasaannya saya hanya memakai kasut yang sama saja. Kata orang, yang selesa di kaki.
Ada pepatah Inggeris berbunyi "Letakkan diri kita dalam kasut orang lain" - merasai perasaan orang lain dan melihat sesuatu keadaan dari kaca mata orang yang mengalaminya. Oh... itu antara perkara yang sangat sukar untuk dilakukan oleh saya. Itu saya akui. Pernah seorang teman berkata, "cuba kau letakkan diri kau di tempat aku, pasti kau akan tau macam mana rasanya". Sebagai manusia, sudah pasti kita tidak berupaya menyelami hati orang sedalam itu. Walaupun kita sama... tapi kita tetap berbeza. Kan?
Contohnya, terbaru adik saya telah menghadiahkan 2 pasang kasut bertumit 2 1/2 inci! Aduhai... bisa tersadung jika saya memakainya. Padahal sudah beberapa kali dipesan jangan membazir membelikan kasut untuk saya kerana saya sangat cerewet memilih kasut. Itulah perbezaannya. Walau bercitarasa berbeza, pemberian orang harus dihargai. Yang penting cuba untuk berada ditempatnya dan merasai apa yang dialami. Mungkin juga, kasut baru nanti tidak sesuai dengan kaki saya, atau mungkin juga ia selesa dipakai. Siapa tahu? Itulah manusia... mungkin masing-masing mempunyai masalah yang sama, serupa, sebijik tetapi apa yang dirasai tidak akan sama. Mungkin bagi kita perasaan sakit itu hanya biasa-biasa saja, tapi tidak bagi mereka. Dan perkara yang paling sukar adalah untuk menyelami perasaan orang.
Walau apapun, sebelum cuba untuk menyelami perasaan orang, selami dahulu perasaan sendiri. Kenal hati budi sendiri dahulu sebelum mengenal hati budi orang lain. Ketahui kehendak dan kemahuan diri. Sebelum membahagiakan orang-orang di sekeliling, pastikan diri kamu bahagia dahulu. Barulah kebahagian itu terlampias kepada orang-orang di sekeliling kita. InsyaAllah...
PM: jika kamu bahagia, saya juga begitu! (^_^)

No comments:

Post a Comment