Followers

Thursday, August 20, 2009

Kisah menjejak kaki pelangi

Akhir-akhir ini aku selalu nampak pelangi. Sangat cantik! Terbaru melihat pelangi ketika berada di Bumi Kenyalang. Bukan sekali, malah dua hari berturut-turut. Memang cantik. Tujuh kombinasi warna yang sangat menarik.
Kata teman 1 : "kita selalu nampak pelangi, tapi di mana kakinya?"
Kata teman 2 pula : "jom kita jejak kaki pelangi?"
Kata aku : "Cubalah! kalau jumpa aku solute kau!"
Baru aku terfikir, pelangi memang sangat cantik, tapi yang pasti kaki pelangi tak mungkin dan tak akan ditemui oleh sesiapapun. Itu semua kuasa & kerja Tuhan.
Dulu semasa kecil, masih keanak-anakan aku selalu berangan-angan, jika pelangi muncul aku mahu bermain-main di atasnya. Konon-kononya menggelongsor dari puncak pelangi hingga ke kakinya. Pasti seronok! Itu angan-angan semasa kecil, walau tak pernah tertunai tapi ia tetap manis bila dikenang.
Memburu kaki pelangi... sama seperti memburu impian. Impian untuk sebuah kehidupan yang bahagia dan lebih sempurna, impian untuk mencapai cita-cita yang diimpikan dan berbagai-bagai impian yang diinginkan oleh setiap insan yang bergelar manusia.
Kata teman, pelangi cantik walaupun hanya dapat dinikmati seketika cuma. Seperti sesuatu @ seseorang yang singgah dalam hidup kita. Walaupun sementara, kerana indahnya ia kita tetap akan kenang sampai bila-bila. Jadi, jika pelangi muncul... nikmatilah keindahannya walau hanya seketika. Begitu juga dengan bahagia... jika sedang berbahagia nikmatilah! Walaupun hanya sementara. Sekurang-kurangnya kita berpeluang juga mengecapi kebahagian walaupun hanya sekejap... daripada mereka yang tidak berpeluang langsung untuk menikmatinya.
PM : jom jejak kaki pelangi!

No comments:

Post a Comment