Followers

Tuesday, May 28, 2013

Highlight Trip Sempoi Ganu Kite Back to Nature 2013

* Saya hold dulu entry Trip Selekeh untuk bagi laluan pada Trip Sempoi Ganu Kite.

Sempena ada cuti umum 3 hari berturut-turut lepas, atas permintaan kawan-kawan yang teringin nak merasa kenyamanan bayu Laut China Selatan, saya bawa kawan-kawan berkunjung ke kampung halaman saya. Dengan bantuan sahabat saya di Terengganu, Cik Mie, Alhamdulillah trip sempoi ni berjaya direalisasikan oleh kami semua. Berbekal RM180/person (penginapan dan makan ditaja oleh Pn. Fatimah saya ^_^) kami dapat pergi di beberapa tempat menarik di Terengganu wlpun trip ni giler pack  sampaikan semua orang kepenatan, tapi saya rasa semua enjoy dengan trip kali ni. Untuk Anne, Izza, Lim, Mei Ling, Kava, Sue, Fathi, Ita dan K.Syam, jangan serik ye nak berjalan-jalan dengan saya lagi wlpun serba kekurangan.

Apa-apapun meh layan gambar dulu. Cerita penuh akan menyusul kemudian. Hiks

Budget asal trip ni RM200/person, lepas trip, kira-kira ada balance RM18/person saya pulangkan balik kat semua orang (bukan senang jadi bendahari, silap haribulan naya kena soal kat akhirat nanti), sekali semalam masa kemas beg baru perasan ada balance lagi duit diorg semua. Selepas dicongak-congak, cukup lagi nak belikan souvenir sorang satu ni untuk kenangan.
Taman Laut Redang - Taman laut ini biasanya akan dibuka kepada umum sehingga pukul 12.00 tengahari saja. Tapi, disebabkan kami datang dengan 'orang penting' - naik bot laju terus landing kat taman laut. Lepas kenyang, masing-masing teruja nak terjun laut. Syok la main air tak payah nak bersesak-sesak dengan ramai orang. Tengah hari buta pun sanggup!
Gambar dari dalam air - Cer' tengok jam saya tu pukul berapa. 3.25pm okeh! Matahari tengah atas kepala kami boleh mandi-manda kat laut. Lamanya tak masuk air, tak dapat diving, dapat snorkeling pun jadilah....
Pulau Mak Kepit, Redang - Pulau ini di bawah kelolaan Jabatan Perikanan yang digazetkan khas untuk pendaratan penyu bertelur. Jadi kalau nak ke sini kena dapatkan kebenaran dari Jabatan Perikanan dulu ye.

Rupa anak-anak penyu yang baru menetas keluar dari sarang. Sangat comel!!!!
Ini pulak penyu bertelur. Malam tu ada 4 ekor penyu Agar naik untuk bertelur. Masing-masing excited dapat tengok penyu bertelur.
Layan view pagi di Pulau Mak Kepit memang syok. Tengok air baru pasang. Harap-harap lepas ni boleh ke sini lagi....
Jeti Losong - balik dari Redang, singgah sebentar di Pasar Payang dan kemudian balik rumah untuk bersihkan diri sebelum ke Losong. Kami nak naik bot untuk candat sotong. Walaupun hasilnya tak seberapa tapi yang penting semua seronok!
Pagi esoknya bawak balik hasil sotong, terus Pn. Fatimah masak sotong masak merah. Makan dengan nasi lemak dan sambal bilis, ulam timun, pergh!!
Sayur sotong dengan jambu golok - sengaja mak saya simpan jambu golok untuk masak sayur sotong. Walaupun hasil sotong yang kami candat tak seberapa, tapi petang itu ada pulak orang bagi sotong, kebetulan saya memang sambung cuti sehari lagi, maka inilah hasilnya! Air tangan Pn. Fatimah saya... * Terima kasih mok...

p/s : cerita penuh tunggu ye.... Saya habiskan entry Trip Selekeh Guilin - Hanoi dulu :)

1. ok..meleleh air liur baby dalam perut kahahahahhaa

2. yeay..!!nak dapat adik baru..haha.

bestnye kak nani..sotongg..!!hehe

1. nok dpt adik baru nmpknya kita dayah. hahaha

memang best soting yah.. nok pulok makan terus lepas candat. manis letting! hehe

2. adik dalam mimpi namanya ye...saya sudah bersara hahahahha. sekrg mahu menumpukan kepada proses tumbesaran anak2 saje..hahahaha

3. wah, ni betul2 penafian ni sis... sampai 2 kali post. hehe

3. dah lama aku pendam untuk tengok penyu bertelur secara live...ada musim ke pm? ke memang tiap-tiap hari ada penyu naik bertelur?

1. Orga, boleh la pergi nanti. tunggu entry ye, kang aku kasi info. penyu bertelur ada musim, start dari bulan 3-9 tiap2 bulan.

2. eh silap, bulan tiap2 bulan, tapi tiap2 TAHUN. huhu

4. mana ada serik, tak sabar nak suruh Nani organize lagi tahun depan... hahaha
    sotong fresh terus masuk kuali, makan panas2... oh lazatnya walaupun banyak carbohidrate, haha

*bulan 3-9 tiap2 tahun ke tiap2 bulan? kikiki...

1. tahun depan? InsyaAllah.. kalau ada permintaan boleh repeat lagi. hehe. tapi kalau candat kita kena g awal lagi, baru dapat hasil banyak. hoho!

sotong makanan laut paling tinggi karbohidrat katanya... tapi kalau dapat makan sotong fresh, kena gout pun wa sanggup. haha

silap anne... tiap2 tahun, bukan tiap2 bulan. kikiki

5. Salam kenal PM..nekcik baru jumpa blog ni dan menarik hati..untungnya PM muda muda lagi dah sampai ke mana mana...nekcik dah 54 ni barulah nak merentas lautan...nekcik pun suka stail uos ni..jenjalan sendiri...dapatlah jimat banyak...blog nekcik.. teratak 66..singgahlah...minum kopi

1. Salam kenal nekcik. Alhamdulillah, ada peluang berjalan dalam usia muda. Tapi nekcik pun apa kurangnya, sudah 54 tahun tapi masih aktif berjalan - lagi hebat! hehe

terima kasih sudi singgah di blog ni. saya dah follow blog nekcik :)

6. Camna JM boleh terlepas story nih..dah pergi mencandat rupanya...

WAhh...nampak sedaplah sambal sotong dan sayur sotong dgn jambu golok tu. JM pun tak pernah mkn sayur ni..maybe leh mkn kat tgganu je kot..masakan mak mmg yg terbaek kan..

1. dah JM. end of last month :)

memang sedap JM, masakan mak la katakan. Nanti sampai KT jgn lupa try makan sayur tu ye, sedap!!