Followers

Wednesday, May 15, 2013

TRIP SELEKEH (12) : The Impression Lie Sanjie Show

* bersambung lagi.

Lepas balik dari berbasikal tadi, masing-masing yang ada 'hajat yang harus ditunaikan' kena cepat-cepat langsaikan dulu. Sementara tunggu van sampai, kami lepak sambil minum jus dulu. Heaven! 

Pukul 6.00 petang kami dah ready di lobi hostel. Malam ni kami nak tengok Lie Sanjie Show untuk KALI KEDUA! haha. Ada tak orang lain macam kami, dua kali datang Yangshuo, dua kali jugak tengok Lie Sanjie Show?

Sesape yang datang China mesti try air ni. Sedap! Yang paling kiri (perisa anggur) adalah jus, manakala 4 botol tu adalah susu buah-buahan, brand Minute Maid - susu ada campuran macam nata de coco dalam airnya. Paling sedap perisa nenas. Disebabkan sangat sedap sampai berbotol-botol masing-masing beli. Lagipun tak mahalpun, dalam 4 @ 5 yuan je. Suddenly i wonder why this flavor not produce/ sell in Malaysia eh? Yang ada jual kat Malaysia biasanya jus oren je kan?

Dalam 6.30pm, barulah pekerja hostel bagitau kami van dah sampai. Terus dia hantar kami ke tepi jalan untuk naik van untuk ke Lie Sanjie Show. Untungnya booking di hostel ni ialah kami bayar tiket 180 yuan sekali dengan pengangkutan pergi dan balik. Jadi tak payah sakit-sakit kepala nak fikir macamana nak ke sana kan? 

Sampai di sana, driver van pesan balik nanti terus cari van yang diparking (perbualan itik dan ayam ye) - dia akan tunggu dan hantar kami balik ke hostel. 

Seperti biasa show ni memang full house. 

Di luar - penuh orang sampai terpaksa bersesak-sesak. Kami diminta tunggu dulu sementara petugas datang dan akan membawa kami masuk ke dalam. 
Di dalam - berjalan masuk ke sana kena tunjukkan tiket, lepas tu terus masuk dan tunjukkan tiket pada petugas untuk mudahkan kita mencari tempat duduk kita
Tempat duduk kami tak berapa nak tinggi. huhu... So, feel nak layan show agak kureng di situ. Tahun lepas tempat duduk kami 2 dari atas. Memang clear nampak.

Jom layan show atas air... Info ketik SINI

Intro - sejarah Guilin/Yangshuo tentag cara hidup, puak-puak, pekerjaan dan budaya

Lepas habis sessi pengenalan, keluar pulak budak-budak ni. Diorg ni perkenalkan nama masing-masing, diaorg ni ada adik beradik dan ada jugak sepu sepapat  (sebab tu basic dialog sebab tu bolehlah faham sikit-skit hasil masuk kelas mandarin .. huhu).

Lepas tu ada pertunjukan atas rakit. Hebat betul diaorg boleh imbangkan badan atas bot sambil dayung sampan lepas tu siap berhenti dan angkat kain merah. 

Layan, video opening show..


 Entah apa yang diaorg buat... bila zoom rupanya siap bebaring atas rakit.

Ni pulak edisi 'berbalas pantun' kot. hehe. Yang diseberang sini nyanyi, yang seberang sana pulak sambut.

Yang ni pulak nun di hujung sana tengok dengan mata kasar kecik bebenor - menunjukkan aktiviti harian penduduk di situ. Ada yang menjual, ada yang bertani... 
Saya tak pasti apa yang cuba disampaikan, yang pasti part ni sangat harmoni. Suka tengok lampu biru dengan pendayung rakit tu. Lawa...
Watak utama - ni kira heroin la dalam show ni. 
Nyanyian dari anak-anak gadis. Semangat masing-masing menyanyi
Siap ada sesi bertukar baju lagi. Sekali tengok macam 'hantu bungkus' pun ada. Tapi menariklah petunjukan ni.

Lepas diorg siap salin-salin baju, keluar pulak gadis menyanyi atas bulan sabit. Layan video la, nak cerita panjang-panjang bukannya faham sangat kan? huhu



Akhirnya hero dan heroin berkahwin 
Nyanyian penutup.

Overall show ni memang best. Tapi bila dah dua kali tengok ni rasa best dab kagum tu dah kurang dah. Tak macam masa mula-mula tengok dulu. Haha. Ye la, tahun lepas jalan cerita macam ni, tahun ni datang jalan cerita tetap sama. Tak ada sikitpun yang baru atau ditambah baik - sama macam dulu je. Bila diingat balik macam nak tergelakpun ada jugak... Gigih tengok show sampai dua kali tu. haha.

Habis show, gerak keluar, cari van yang kami naiki petang tadi dan balik ke hostel. Saya dan cik yah terus balik hostel sebab nak terkucil manakala yang lain turun di West Street. Nak jamu mata buat kali terakhir kata mereka. Mana tahu kot-kot jumpa apa-apa yang berkenan boleh terus rembat.

Sampai hostel, mandi, solat, kemas beg terus zzz...

Malam terakhir di Yangshuo... esok kami akan kembali ke Guilin sebelum meneruskan perjalanan ke Nanning....

~ bersambung lagi

4 comments:

  1. Bagi JM klau best show ni mmg sanggup repeat tp akan bosan klau jln citer sama je kan

    Woww ramai betul penonton klau sorsng 180 yuan mmg untunglah show ni

    Ruginya coz JM x sempat nk tgk show ni maka ayat biasa perlu repeat yangshou ni heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu JM, 1'st time tengok excited, 2'nd time tengok dah takde feel. haha

      memang untung gila2 JM, bayangkan tiap2 malam full house memang masyuk la.

      tak menyesal kot kalau repeat Guilin/Yangshuo ni. berbaloi2. hehe

      Delete
  2. Memang satu ape pon tak paham, tapi best! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. best sampaikan repeat tengok kali kedua. hahaha

      Delete