Followers

Tuesday, July 16, 2013

CATATAN HAJI (15) : Suasana sekitar Masjidil Haram seminggu sebelum wukuf - entry bergambar

* Takziah buat kawan sediploma saya di UPMT, Ahmad Hazrul atas kehilangan isteri dan anak bongsu akinat kemalangan beberapa hari lepas. Moga beliau tabah dengan ujian-Nya dan sama-sama kita doakan beliau cepat sembuh kerana khabarnya kecederaan yang dihadapinya dari kemalangan tempoh hari agak parah. Innalillah & Al-Fatihah....

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* bersambung dari entry lepas.


Dari Abdullah bi Adi Bin Hamra radhiyallahuanhu, dia berkata : "saya melihat Rasulullah SAW berdiri di Hazwarah (salah satu daerah di Makkah), lalu beliau bersabda : demi Allah, sesungguhnya engkau sebaaik-baik bumi Allah, dan negeri Allah yang paling dicintai Allah, kalau bukan lantaran aku dikeluarkan darimu, nescaya aku tidak keluar." - (HR Tirmdizi)

Dah 3 hari tekak saya sakit. Batuk makin melarat. Cuaca kering dan panas menyebabkan tekak makin kering dan batuk makin menjadi-jadi. Bertabahlah ye, berada di Tanah Haram beginilah ujiannya. K.aya dengan baik hati setiap hari balik dari masjid mesti bawak balik air zam-zam untuk saya. Thanks sis!

Hari ini, hampir waktu asar seperti biasa saya menghantar tok dan makcik ke Masjidil Haram. Kebetulan dah ada geng, jadi panjanglah sikit langkahnya. hiks. Lepas hantar mereka, saya ajak K.zah jalan-jalan sekitar Masjidil Haram. Teringin nak lihat suasana Kota Mekah di sebelah jam besar pulak. Maklumlah Maktab 91 terletak di sebelah Bukit Marwah, jadi kalau saja-saja nak jalan-jalan di sebelah area jam besar memang tak la jawabnya. Jadi bila berkesempatan, saya ambil peluang yang ada untuk tengok sendiri dengan mata kasar apa yang ada di sini. Khabarnya di sini terdapat hotel-hotel mewah, ada shopping complex yang tak terdapat di sekitar penginapan saya dan tak kurang juga restoran dan kedai makan yang mewah dan besar. Memang betul seperti yang dikhabarkan! Di sini bangunannya lebih tinggi dan moden, pasaraya juga besar dan kedai-kedaipun banyak. Kalau orang yang suka shopping mesti dah rambang mata! Semua nampak cantik. Tapi untuk orang yang tak berapa nak pandai shopping macam saya ni, saya jamu mata sajalah. Saya nak selesaikan 'kerja wajib' dulu, lepas tu barulah kita fikirkan nak shopping apa nanti. Lagipun panjang lagi tempoh berada di sini. Sabar... sabar...

Untuk ke sini, kami berjalan menyusuri Masjidil Haram, ketika itu dah hampir waktu Asar. Azan sudah berkumandang dari dalam masjid dan ketika itu kelihatan seperti Kota Mekah dibanjiri lautan manusia. Pelbagai bangsa dan warna kulit, semuanya berjalan untuk satu tujuan - ke Masjidil Haram. Kami berdua yang jalan bertentang arus terpaksa memberi laluan kepada mereka yang terlalu ramai. Bimbang kalau kami redah juga, silap-silap haribulan kami yang dirempuh mereka.

Waktu Asar ke Maghrib di sini agak singkat, jadi kurang 5 minit selepas azan, kedengar bilal mengalunkan iqamah. Apa lagi, makin sesak jalan-jalan dengan manusia. Kedai-kedai di sekitar kebanyakan sudah ditutup. Mujur kami berjaya jalan hingga ke kaki 5 bangunan. Dari jauh kedengaran suara imam mengangkat takbir. Dan keadaan di luar Masjidil Haram makin sesak. Masing-masing dengan sejadah di tangan bersedia untuk membentuk saf. Di jalan, di kaki lima, di kawasan lapang mahupun di tapak pembinaan berhampiran Masjidil Haram dipenuhi orang. Semuanya membentuk saf. Lurus dan sempurna. Melihat suasana itu saya mengucap panjang! Inilah agama yang sebaik-baik agama! Sayu, terharu, speechless semuanya ada! Selama ini, saya 'selesa' bersolat di dalam masjid. Langsung tak terfikir keadaan jemaah yang tidak sempat untuk sampai dan bersolat di dalam masjid. Rupa-rupanya ini keadaannya....

Mereka bentangkan sejadah di kaki 5 dan membentuk saf dan solat di sini.
Ruang koridor kedai, jalan dan kawasan lain dipenuhi dengan lautan manusia. Semuanya menunaikan solat dan berimamkan imam dari Masjidil Haram.
Cuba tengok, apa yang 'lain' tentang kedua-dua gambar ini. Gambar 1, ketika duduk di antara 2 sujud, sedap je makcik tu minum air dan gambar 2 selepas naik ke rakaat seterusnya elok aje dia sambung solat. hihi. - ini mazhab apa ye? Di sini kita akan tengok bermacam-macam cara solat dan amalan 'yang pelik' pada pandangan kita. Tapi itulah istimewanya berada di Kota Makkah, di sini pelbagai mazhab dan ikutan kita akan jumpa. Dan kita pula kena selalu berlapang hati dan positif dengan mereka. Jangan ikut ye macam ni - mengikut mazhab Syafie makan dan minum di dalam solat akan membatalkan solat. 

Selepas selesai solat Asar, keadaan kembali seperti biasa. Kedai-kedai yang ditutup sebentar tadi dibuka dan semua urusan dan kegiatan harian berlaku seperti biasa. Kami berdua teruskan perjalanan. Berjalan memasuki satu shopping complex yang di dalamnya terdapat bermacam-macam kedai.

Kedai jual baju, beg, jubah semua ada! Jual mak dan ayah je tak ada kat sini. hehe
Dah penat menjamu mata kami menuruni escalator dan keluar dari bangunan untuk berjalan balik ke hotel kami.

Apa hasil belian yang kami dapat? Tak ada apa-apa. Cuci mata je. Dah, jom kita balik....

Memasuki kawasan Masjidil Haram dari pintu sebelah Bukit Safa (dari Kota) : Bangunan berwarna hijau yang ada 2 tower itu adalah sebahagian daripada Masjidil Haram. Di sebelah itu pula, tak silap saya hotel. Haa... inilah baru hotel mewah. Keluar pintu hotel terus masuk ke Masjidil Haram. Agak-agak mampu tak kita nak duduk hotel macam tu eh??
Jom ikut pakcik tu : ruang pejalan kaki di antara Masjidil Haram dan tembok. Tembok atas tu letaknya istana raja Arab.

Sebahagian binaan Masjidil Haram : cantik betul ukiran dan corak dinding masjid. Belum masuk dalam lagi tu kan? Gambar 4 pula ialah menara jam besar di sebalik kota. 

Dataran masjid : Dataran dipenuhi oleh lautan manusia. Suasana macam ni mungkin boleh dilihat semasa musim haji atau bulan Ramadhan je kot. Sebab ketika saya datang umrah setahun sebelum itu, masa tu dataran ni tak sepadat ini - kalau nak berlari-lari atau bergolek-golek tu boleh lagi la orang kata.
Sebahagian daripada jemaah haji : Masing-masing dengan aktiviti masing-masing. Ada yang khatam al-quran, ada yang tidur, ada yang makan dan macam-macam gelagat lagi. Err... jangan dicari di mana jemaah Malaysia ye, sebab kebanyakan jemaah kita berada di dalam masjid ^_^ 
Lena anak kecil ni tidur - saya takut-takut sebenarnya ambil gambar ni. Main tekan aje camera kecik saya tu. Haha.
Macam nilah suasana seminggu sebelum waktu wukuf. Di mana-mana Kota Makkah penuh dengan manusia.
Lautan manusia. Ini baru keadaan di luar masjid, cuba bayangkan keadaan di dalam masjid dan di depan Kaabah. Kalau dalam masjid, dari ruang bawah tanah, tingkat 1, tingkat 2 sampai ke rooftop semuanya penuh dengan orang!!!
Leka pakcik ni tengok gelagat manusia - nasib baik pakcik ni tak lekuk kepala saya masa snap gambar dia. Bukan 1 gambar saya snap, banyak tu. hahaha
Dataran sebelum Bukit Marwah : hanya bertar, tapi tempat ini juga penuh sesak dengan manusia.
Terowong jalan raya, kalau lepas melontar jamrah di Mina, berjalan dari sempadan Mina - Makkah, akan tembus melalui  terowong tu. Bangunan putih pula ialah perpustakaan. Ada 'cakap-cakap' yang menyatakan di tapak perpustaan itu merupakan tempat kelahiran Rasulullah SAW. Tapi tiada dalil yang tepat mengesahkan hal tersebut. Ada sesetengah jemaah yang ekstrem, siap berdoa dan sujud di situ, tapi jangan ye kawan-kawan. Itu bukan sunnah dan ajaran nabi kita. Nabi kita tak suruh kita cari di mana tempat baginda dilahirkan, baginda mintak kita ikut ajaran dan sunnahnya saja.
Berjalan balik ke hotel, berselisih dengan jemaah-jemaah yang nak ke masjid menunaikan solat Maghrib.
Salah satu bangunan di sana ialah bangunan hotel tempat saya menginap. Sekarang semua bangunan tu dah roboh agaknya...

bersambung

No comments:

Post a Comment