Followers

Monday, June 16, 2014

NSTP Street race 2014


Semalam 15 Jun 2014, kami ber'4 masuk Strest race yang pada saya lebih sesuai dengan nama stress race. Haha. Race ini bermula di pejabat NSTP di Bangsar dan kami dikendaki bergerak ke lokasi-lokasi yang ditentukan hanya menggunakan pengangkutan awam iaitu LRT dan monorail sahaja dan selebihnya menggunakan tenaga kaki. Gila, jelajah satu KL pakai kaki! Mula-mula daftar masuk, kami tak tahu pulak task yang kami kena buat seteruk ini, dah macam explorace saya raya. Dan tak tahu pulak peserta-peserta yang joint mostly lelaki yang bertubuh sasa! Paling rare tak ramai peserta perempuan. Niat hati nak bersuka-suka aje, tapi jangan terkejut hadiahnya sangat lumayan - total hadiah keseluruhan bernilai lebih 30k! Cash money uols. Itupun dah daftar baru kami tahu hadiah selumayan itu. 

Task pertama bermula di perkarangan pejabat NSTP di mana kami kena cari lebih kurang 15 perkataan tersembunyi dalam satu kertas. Kumpulan mana yang dapat siapkan dulu, mereka akan dapat klu untuk task seterusnya iaitu mencari lelaki berpakaian hitam yang akan memberikan kad klu untuk task seterusnya. Part ni kira ok lagi sebab kena lari je beberapa KM. Lepas dapat task seterusnya, kena lari lagi ke stesen LRT Bangsar - mostly kami jalan kaki je, sebab dah tahun hadiah 10k tu bukan kami yang punya. hahaha. Sampai stesen LRT kena jawab soalan pulak. Pasal sejarah penubuhan LRT? Adeh... memang failed. Tapi yang paling best, dah penat bertanya dengan pakcik google, baru tahu semua jawapan dah disediakan di kaunter tiket. denggg!!!

Secara keseluruhan ini turutan task yang kami kena hadap untuk siapkan task ini :
  1. Pejabat NSTP - cari 15 perkataan tersebunyi
  2. Cari lelaki berbaju hitam - kawasan sekitar pejabat NSTP
  3. Dapat klu terus ke stesen LRT Bangsar
  4. Jawap soalan untuk dapat klu seterusnya - kami diberi klu dan peta
  5. Dari Bangsar naik LRT ke st. KL Sentral - keluar ke Brickfields untuk cari lelaki berbaju hitam dan dapatkan klu
  6. Dapat klu kami kena cari sebuah restoran di sekitar Brickfields - tak kira berapa KM dah kami kena jalan dan lari
  7. Dapat klu dari restoran kami kena cari van NSTP - di sini kami diberi seguni pasir seberat 20kg dan kami kena angkut guni pasir tu ke 3 check point mengikut turutan dan destinasi terakhir di menara Ambank, Jalan Raja Chulan. Task yang ni memang betul-betul KEJAM! Bayangkan kami ber'4 nak angkat guni seberat 20kg. Separuh daripada berat badan saya kot. Adeh... puas angkat ber'2 ber'3, kami heret guni pasir tu. Akhirnya dapat akal cari kayu 2 batang, kami angkat ber'4. But still mengah ala-ala separa mati masing-masing mengangkat guni pasir tu. Betul-betul nak dera kami ni. Masa tu tengok peserta lain yang sasa-sasa tu selamba je angkat guni! Gila psyco!!! TAPI... rupa-rupanya ramai peserta lain yang panjang akal dari kami, diorang siap beli beg troli. Adeh.. apsallah kami tak terserempak dengan peserta yang tarik beg troli aa?? Antara 3 check point, dari Brickfields kami jalan dan kemudian naik LRT ke st Central Market untuk ke check point ke 2 which is sebenarnya boleh jalan kaki je dari Tun Sambathan ke area CM. Part ni memang failed sebab kami semua tak familiar dengan area-area KL. 
  8. Selesai check point 3 terus langsung ke menara Ambank untuk serahkan guni pasir.
  9. Terus ke Menara KL - ada 2 task iaitu panjat tingkat setinggi 23 tingkat. Hoii!!! Tak sampai sebulan kot saya panjat 23 tingkat tu, nak suruh panjat lagi????
  10. Selesai task tu terus ke Tasik Titiwangsa dan di sana kami kena berkayak.
  11. Selesai, terus balik ke Bangsar dan task berakhir di Padang Merdeka, Bangsar - masa ni ramai group yang disuruh balik rumah atau balik ke NSTP saja since dah terlebih masa.
Agak-agak mampu tak kami habiskan semua task? Haha. Jawapannya nan hado! 

Beberapa task terakhir tak sempat dihabiskan sebab masa dah tamat. Itupun tengah nak jalan ke monorail kami ditahan oleh penganjur suruh kami balik saja sebab dah ramai orang balik. Tapi apapun tetap bangga dengan team kami sebab masing-masing berjuang sampai titisan peluh terakhir. Bila ditanya pada penganjur, mereka kata ramai yang give up dan patah balik pejabat je. Kira kami masih boleh berbangga dengan diri sendiri sebab gigih lagi nak habiskan task. Haha... err.. kalau tak puji diri sendiri siapa lagi nak puji kan?

Overall, saya rasa inilah game yang paling GILA pernah saya masuk. Tapi apapun ni kenangan manislah dengan kawan-kawan. Last game, sebelum tinggalkan mereka dan sebelum 'tutup buku' sementara Ramadhan nanti. Selain daripada dapat kenal hati budi masing-masing dalam race ni, secara tak langsung kami boleh tahu jalan-jalan tikus sekitar KL ni. Selama ni bawak kereta je masuk KL atau tengok apa yang cantik saja sekitar KL, tapi kali ni bila terpaksa meredah jalan-jalan dan lorong di KL dengan kaki, boleh lihat semua sisi gelap Kuala Lumpur. 

Dalam FB, kawan saya cakap... tolong jangan ajak aku masuk lagi melainkan ada abang Fahrin Ahmad atau Jong Kook dalam kumpulan, dan saya balas balik, kalau import abang FA dan Jong Kook pun wa dah tak sanggup nak masuk lagi! Sengsara oii!! 

Kesimpulan, panjat Irau dan Hallasan pun tak seteruk ni tau! waaaaa...


5 comments:

  1. Cayalah...mmg stuggle betul tasknya...perlu naik 23 tingakt....tengok pun dh rasa nk pitam...bukan senang nk menang 10k tu kan..ehhh...niL pun join jugak :-)
    alaa...dh nak pegi jauh...kami akan merindui mue huhuhhu

    ReplyDelete
  2. mmg kerja gila...tapi rasa sedih tak dapat finish the race....apa2 pun next year kena jemput abang2 sasa...

    ReplyDelete
  3. Perghh mcm menarik je...
    Caya laaaaa....

    ReplyDelete
  4. Perghh mcm menarik je...
    Caya laaaaa....

    ReplyDelete