Followers

Friday, June 29, 2012

Taman Wawasan, Putrajaya

Seperti biasa seminggu sekali, kami akan berjongging di taman sekitar Putrajaya. Kali ini kami memilih Taman Wawasan sebagai lokasi berjogging. 

Taman Wawasan terletak di sebelah utara Pulau Utama di Presint 2, Putrajaya berhampiran Kementerian Luar Negeri. . Berkonsepkan taman metropolitan, taman ini dipinggiri oleh Tasik Putrajaya dan terusan. Antara kemudahan yang disediakan di tempat ini adalah taman burung, taman permainan bertemakan pengembaraan (taman, air dan hutan), persiaran taman, lampu isyarat cahaya, wakaf atau teduhan, trek jogging dan pemandangan tanjung. Info lanjut di SINI

Boleh tahan luas taman ni. Kami sepakat parking kereta di atas bukit (ada banyak tempat parking disediakan), dan mula berjogging mengelilingi bukit (ikut trek je) hampir 3km dan kemudian kami turun ke kawasan taman yang berhampiran dengan tasik. Cantik taman ni... tapi, petang tu hanya kelihatan beberapa orang (termasuk kami) yang berjogging di situ. Sayang kalau sesiapa yang berada/kerja di Putrajaya tak manfaatkan kemudahan yang ada ni. 

Dah.. meh layan gambar!

mereka bersama papan tanda. 

trek jogging yang landai dan santai
Terbiar - rasa-rasanya amphitheater ni tak pernah digunakan... sayang...
entah-entah mereka yang jadi 'perasmi' amphitheater ni... who know??
trek berbukit tapi masih santai. 
menuruni bukit. hampir 5 km kami berjongging dan berjalan. 
ada sesiapa tahu ini buah apa? Besar giler saiz buah ni!!

tasik teratai : cantik dan tenang je tempat ni
Tasik Putrajaya
reflection
Pebble Beach - pantai tiruan tapi lawa!

geng jogging
Matahari hampir terbenam 
* memandangkan tempat ni agak sunyi, saya cadangkan sesiapa yang nak berjogging di sini, eloklah pergi bersama kawan-kawan.

PM : kena lebih gigih berjogging @ berjalan sebagai latihan awal 'di sana' nanri :D

5 comments: