Followers

Tuesday, February 19, 2013

Ekspedisi Gunung Bujang Melaka part 2 (full story)

3 Feb 2013 / Ahad

Pagi yang sangat dingin. Dalam pukul 6.00 pagi lebih saya dah terjaga. Azan subuh dari bawah bukit sayup-sayup terdengar sampai ke puncak gunung. Malam tadi beberapa kali tidur terganggu kerana kesejukan melampau. Rasanya sweater dan stokin yang dipakai dan sleeping bag tak mampu mengurangkan kesejukan yang saya tanggung. Maklumlah lemak tak berapa banyak, itu yang sejuk sampai ke tulang. Siyes sejuk!!! Saya kejutkan su dan ain, ajak mereka ke air terjun. Kami gosok gigi, basuh muka dan berwuduk je. Nak mandi? Memang tak la... haha.

Layan gambar....

Berpagi-pagi di Kem Lebah. Saya terbaca info pasal Kem Lebah, katanya kalau boleh elakkan sidai kain/baju pada waktu malam sebab lebah banyak kat sini. Nanti habis pakaian kena hurung lebah. Bahaya kan? Tapi nasib baik masa kami berkhemah hari tu tak ada lebah.

Bersiap-siap untuk balik : lepas kemas beg, kena kemas khemah

Sudah clear

My small group.

Our big team!

Sesi memanaskan badan sebelum turun ke kaki gunung.

Bekal : in case lapar di tengah jalan. Sebelum turun kami breakfast dulu. Pekena nasi goreng dan telur dadar. Sedap, tapi pedas!

Selepas semua siap, lebih kurang jam 10.00am, kami bergerak turun. Kata guide, masa yang diambil untuk sampai ke bawah, paling cepat 2 jam, 3 jam untuk orang biasa-biasa dan lebih dari 3 jam tu kira slow la tu. Haha. Tapi papepun kami dinasihatkan jalan ikut kemampuan diri. Yang penting berhati-hati dan berjalan dalam kumpulan. Untuk amatur seperti saya dan kawan-kawan, kami ber'3 ambil masa 3 jam untuk sampai ke bawah. Itupun disebabkan terlalu penat berjalan, kami decide untuk skip singgah mandi manda kat air terjun. Kami terus jalan turun sampai ke kawasan perkelahan Air Terjun Berangkai dan tunggu yang lain-lain sampai. Kira kami jadi 'orang pertama' yang sampai di bawah. hiks

Kulat/cendawan yang ditemui di sepanjang perjalanan turun

Tak tahu daun apa, tapi sangat unik pada pandangan mata saya

Di bawah, sementara tunggu semuanya sampai, sekali lagi kami sambung mandi manda di Air Terjun Berangkai. Macam-macam aksi, siap terjun tiruk bagai. Air terjun lawa, tapi sayang kurang kemudahan disediakan. Sebelum ini saya pernah sampai di sini, 2008 kot, masa fieldwork untuk kajian SIA orang asli di Kampar. Selepas keluar dari perkampungan orang asli, kami singgah berkelah di sini. Punyalah seronok masing-masing mandi, alih-alih nak salin baju tak ada tandas. Camne tu? Haha. 

Air Terjun Berangkai : tali dalam gambar tu bukan sekadar hiasan tau, diorg mandi sambil buat aksi 'tarzan' terjun dalam air. Gila la berani! 


Dah puas mandi, kami bergerak balik. Singgah di masjid An-Nur tempat kami parking kereta dan bersihkan diri dan solat. Sempat lagi tertido kat masjid lepas solat. Haha. Hampir jam 4.00 petang, kami ber'3 mintak diri dulu untuk bertolak balik walaupun masih ada yang belum sampai sebab salah seorang kawan kami nak kejar bas untuk balik ke Melaka. Overall, memang best dan mencabar trip ni. 1'st time saya 'terjebak' dengan xtvt macam ni. Biasanya panjat bukit balik hari je, kali ni bermalam pulak.. kiranya pengalaman barulah kan? Thanks to DATS sebab mengajurkan trip yang best dan happening!

2 comments:

  1. baru tahu, DATS sebenarnya penganjur. maybe next time nak joinlah, before tu nak kena tajamkan balik stamina, haha...serius, memang best baca ko punya xpdc ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. budak2 opis ni tiap2 minggu ada plan memanjat bukit. ada yg balik hari, ada yg bermalam. nak joint? diorg ni semangat duk mendaki sbb ada projek besar nak tawan kinabalu bulan 4 ni....

      Delete