Followers

Thursday, July 04, 2013

Al-Fatihah

Saya baru mendapat panggilan telefon dari anak makcik memberitahu makcik telah meninggal dunia pada pukul 11.00 pagi tadi. Makcik adalah salah seorang jemaah haji yang sama-sama menunaikan haji dengan saya. Sebenarnya sejak balik dari Makkah, kesihatan makcik makin teruk akibat penyakit kanser yang dihidapinya. Mujur sempat jugak saya melawat arwah makcik beberapa kali sebelum dia pergi.

Boleh dikira hampir 90% masa saya sepanjang di Makkah/Madinah terisi dengan kehadiran makcik. Banyak kenangan dengan makcik sebenarnya. (InsyaAllah kalau ada kekuatan dan kelapangan saya akan sambung balik entry Catatan Haji bulan puasa nanti, dan akan saya selitkan cerita-cerita tentang makcik yang sangat banyak menguji kesabaran saya sepanjang berada di sana).

Makcik - paling kiri. Tengoklah rupa makcik pakai tudung, ketika itu puas saya betulkan tudungnya, tapi end up gaya itu juga yang dipilihnya. huhu

Al-Fatihah buat arwah makcik Hindun, moga dia ditempatkan bersama-sama orang yang solehah.

* Malam tadi saya mimpi berada di depan Kaabah sekali lagi dan di sana saya jumpa semua jemaah haji dan salah seorangnya ialah makcik. Bila tersedar, basah bantal dengan air mata. Aduhai.. rindunya pada kota suci itu. Pagi ini baru saya tahu, mimpi malam tadi ingin memberitahu 'sesuatu' kepada saya.

8 comments:

  1. Al-fatihah...akak pun masih ingat lagi cerita makcik yang nani kongsi dengan akak. Semoga arwah makcik ditempatkan dikalangan orang yang beriman...kekasih Allah.

    ReplyDelete
  2. Alfatihah..kebetulan hari ni mak saya kol cakap makcik @ makngah saya meninggal pagi tadi kat pahang. Samalah kita berdoa utk mereka yang telah pergi..

    ReplyDelete
  3. alfatihah..sama kes
    sy pun dpt call makcik meninggal hari ni

    ReplyDelete
  4. Al-fatihah juga utk makcik Hindun..semoga beliau berada di samping orang-orang beriman Amin..

    ReplyDelete
  5. takziah diucapkan kepada PM. Al-fatihah... ;)

    ReplyDelete
  6. Terima kasih semua - k.intan, CV, Ifra, JM, HF :)

    CV dan Irfa, takziah juga. Al-fatihah buat makcik yang meninggal

    ReplyDelete