Followers

Tuesday, July 02, 2013

Trip Sempoi Ganu Kite : Part 7 - Mari mencandat sotong!

* Mesti orang dah bosan baca trip ni kan? Cuti setakat 2,3 hari je, tapi entry drag sampai ke part 7! Over kan? Ok, ni kira penghabisanlah - rumusan dengan penutup sekaligus. haha.

Suasana di jeti Losong - walaupun dah lewat petang, urusan di sini seperti tak pernah selesai. Ada saja bot-bot nelayan yang baru sampai dan tak kurang juga bot-bot yang baru hendak bertolak ke laut.

Akhirnya sampailah agenda utama untuk trip ini iaitu mencadat sotong! Petang itu, lepas kami singgah di Pasar Besar Kedai Payang, kami balik ke rumah saya. Mandi, rest kejap dan kemudian bersiap-siap untuk ke Jeti Losong - tempat yang glamer jual keropok lekor tu!

Terakhir mencandat pada tahun 2008 - entry lama di SINI. Tak sangka selepas beberapa tahun ada pulak permintaan dari kawan-kawan nak cuba mencandat sotong. Jadi saya contact balik cousin saya mintak no. telefon bot yang kami pernah mencandat dulu. SETEL! Kalau ada sesiapa yang berminat nak mencandat (tahun depan ye, tahun ni musim sotong dah lepas), boleh call direct dengan mereka. Yang ini InsyaAllah tak akan tertipu sebab direct deal dengan tauke bot.

Pak Kamal / Kak da - 019 9845 568. Selain menyediakan khidmat sewa bot untuk aktiviti mencandat atau memancing ikan, Pak Kamal juga ada chalet di Pulau Redang dan bot untuk ke Pulau Redang. Jadi kalau sesiapa yang berminat nak pergi Pulau Redangpun boleh bertanya kepada dia, dan harga yang dtawarkanpun  berpatutan.

Rate bot sewa untuk candat ialah RM700 - RM1000 bergantung pada saiz bot. Charge yang dikenakan kepada kami ialah sebanyak RM600 termasuk alat-alat untuk mencandat (lepas dapat diskaun RM100 sebab Kak Da ingat saya student! hoho), Total ahli rombongan mencandat sotong pada hari itu ialah seramai 13 + 4 orang anak kapal.

Masa yang sesuai untu bergerak ke laut ialah dalam pukul 4.00/ 5.00pm, tapi disebabkan masa yang kami ada agak suntuk, jadi kami terlewat sampai ke sini. Sampai kat jeti Losong, nak settlekan urusan dengan Pak Kamal lagi, tunggu kawan-kawan yang masih belum sampai lagi, staff Pak Kamal pulak terpaksa balik rumah sebab tertinggal alat mencandat lagi, jadi dekat 6.30pm barulah boleh bergerak - dah lewat sebenarnya.

Jom kita gerak!

Bot-bot nelayan di jeti Losong dan jeti Pulau Kambing
I-city di sepanjang muara sungai Terengganu

Sepanjang perjalanan keluar dari muara Sungai Terengganu ke laut, mata kami dijamukan dengan bermacam-macam pemandangan. Dari jauh boleh lihat tapak berlangsungnya sukan air Moonsun Cup di Pulau Wan Man, jeti perikanan Pulau Kambing yang hanya terletak di sebelah Kampung Losong, nampak Pasar Besar Kedai Payang yang tersohor dengan jualan batik dan produk tempatan dan boleh lihat Bandaraya Kuala Terengganu yang terbina di sepanjang persisiran pantai Kuala Terengganu - yang pada mata saya semua tu lawa dan unik!

Kata tekong bot, kami terlewat gerak dari jeti, nanti dah sampai tengah laut dah hampir gelap. Eloknya kami gerak awal, sampai tengah laut laut - keadaan masih cerah sebab masa itulah sotong tengah 'galak' - dan ia akan mempengaruhi tangkapan kami pada malam itu. Tapi nak buat macam mana, kita merangcang, semua ketentuan adalah urusan Allah kan? Jadi kita tengoklah banyak mana hasil yang kami dapat malam ni. hehe

Demo cara-cara memasang mata kail dan pemberat pada tali tangsi oleh 'Remi Ishak'. Alat untuk mencandat ni sangat simple - mata kail, pemberat dan tali tangsi je. Tak ada umpanpun tak apa. Tapi ada juga candat yang boleh letak umpan. Biasanya umpan yang digunakan ialah ikan parang sebab sisik ikan parang tu bila masuk dalam air akan kelihatan berkilat-kilat dan ia akan menjadi tarikan pada sotong. Kalau guna candat yang ada umpan, masa untuk dapat hasil mungkin agak lambat, tapi kalau dapat hasil mesti besor!!!
Dah sampai ke tengah laut - dari jauh kelihatan lampu dari persisiran pantai.
 Malam itu ialah malam 25 Mei bersamaan 15 Jamadilakhir - bulan penuh dan ia adalah waktu yang terbaik untuk aktiviti mencandat sotong!

Selepas hampir 45 minit perjalanan, akhirnya kami sampai di perairan Pulau Kapas. Haripun dah makin gelap. Dari jauh nampak banyak bot-bot mencandat dengan lampu sport-light masing-masing. Beberapa kali tekong berhentikan bot, nyalakan lampu di muka air dan campakkan candat - test dulu samada tempat itu ada sotong atau tidak dan akhirnya entah ke berapa kali berhenti dan campak candat akhirnya kami putuskan untuk berhenti di situ selepas salah seorang daripada kami berjaya mendapat hasil pertama! Apa lagi, masing-masing terujalah nak campak candat masing-masing. Alang-alang dah masuk waktu maghrib, dan sebelum pakaian kami kotor, kami semua solat dulu dan lepas itu baru kita mencandat sampai muntah hijo! haha.

Hasil pertama dapat tak berapa lama lepas bot berhenti. Mula-mula naik sekor sotong, semua excited! Seronok tengok sotong depan mata! Apa lagi bertambah semangat masing-masing nak dapat hasil. Tapi malam tu hasil kami tak seberapa. Tapi walaupun tak seberapa, masing-masing dapat merasa pengalaman dapat hasil tangkapan sendiri walaupun sekali. Saya sendiripun dapat tak sampai 10 ekor. Walaupun hasil tangkapan tak banyak, saiz sotong yang kami dapat sangat besar - hampir setengah kilo setiap ekor!

Hasil tangkapan kami - sotong jarum

Bila agak banyak hasil yang kami dapat, chef bot dengan baik hati terus goreng sotong celop tepung. Masak nasi sekali! Awok-awok yang di bahagian belakang bot la best, dapur depan mata, masak je sotong terus diaorang ngap! Siap makan nasi laut sotong goreng dengan kicap, selera betul! Haha. Kira malam tu kami dilayan macam minyak yang penuh! *over statement. Saya rasa lebih 10 ekor sotong yang gemok-gemok jadi hidangan kami malam tu. Sedap tak terkata. Terasa isi sotong yang manis - tak payah campur gula. * lupa nak amik gambo - sibuk candat sotong dan makan sotong!

Elok je dah kekenyangan, ada antara kami yang dah tertidur - walaupun tertidur, tangan mantain pegang tali candat! Haha. Tapi saya kagum dengan geng-geng candat kali ni, semuanya KEBAL! Tak mabuk! Steady sampai ke pagi. Hampir 5.00 pagi, saya ajak tekong bot balik. Kalau ikut hati tekong tu dia nak stay sampai cerah, tapi sebab sahabat saya tu kerja hari tu, saya mintak balik awal. Lagipun sotongpun dah malas nak timbulkan, solusi terbaik ialah balik saja.

Sampai di jeti Losong hari dah hampir cerah. Masing-masing dah kepenatan. Nak balik tekong bot kasi lagi sotong. Walaupun tak banyak, tak sampaipun 20 ekor, tapi disebabkan saiz sotong yang kami dapat agak besar, berat jugak nak bawak satu plastik sotong tu. Bolehlah bagi kat nik dan anne 4 ekor sorang - bawak balik rumah masing-masing sebagai bukti diorang mencandat sotong. hehe. Selebihnya saya bawak balik dan terus Pn. Fatimah buat sambal sotong masak merah untuk jamu kat diaorg. Macam tau-tau je mak saya tu, dia dah siap masak nasi lemak dan sambal bilis pagi tu, jadi sotong masak merah tu sesuailah dengan makan pagi hati tu.

Sotong masak merah ni sampai ke hari ni masih teringat-ingat! haha

Bila semua dah kenyang, barang-barangpun dah kemas, sampailah masa nak berangkat balik ke KL. Dan pagi tu jugak saya buat keputusan nak extand cuti satu hari lagi - bolehlah luangkan masa dengan mak pulak kan? Hehe.

Dah siap semua kami bertolak, bawak diorang singgah Desa Murni dulu sebab semalam tak puas hati tak sempat nak memborong kain di Pasar Kedai Payang. Mulanya kata nak singgah kejap, tapi biasalah jumpa kain/tudung yang murah-murah masing-masing rambang mata. Last skali kami singgah beli keropok lekor.

Merasa beratur lebih 1 jam semata-mata nak beli keropok lekor. Baru cuti 3 hari, penuh orang datang ke Ganu. Jalanpun jammed!

Akhirnya pukul 12.00 tengahari barulah mereka bergerak balik ke KL. Dan tamatlah trip sempoi kami selama 3 hari 2 malam yang sangat pack!

Saya pulak sambung cuti sehari lagi dengan budak kecik ni! woha!

~ THE END~

1. dah masuk part 7..arghh..JM byk terlepas nih..belum baca habis lagi..nak komen sikit dulu...tgk sotong tu terus geram coz jelesss huhhuu..ok nanti sambung komen..hihih

2. PM ikan parang mana ada sisik... Besor-besornye sutun tu...hehe

1. eh ikan parang xde sisik eh? saya pinjam info dari tekot bot aje, dia kata badan ikan parang tu berkilat2, sebab tu sesuai jadi umpan sotong.

memang besor sutun tu. merah jugaklah tapak tangan nak bawak naik sekor sutun ke darat. hoho

3. belum bosan..nak baca lagi ni :-)

JM tak puas hati mencandat di Pulau Kapas..jdi nak pegi mencandat di Pulau Redang pulak..maybe next year..nak call Kak Eda tue :-) pastu nk pegi time sotong cam cam PM ckp lah..bulan penuh (heee cam nak balas dendam jek)

eeee..terlur tgk stong sambal tu leh rasa kemanisan dan kekenyalan sotong tu..nyum..nyum..nyumm

1. amboi JM sampai 2 kali komen. haha

JM, sebenornya weols pun candat dekat area pulau kapas jugak. Redang tu kami g bergumbira je. hahaha. xpe JM, next year ada lagi, boleh g.. tak jauh manapun Ganu tu. hiks

sambal sotong tu memang terbaik! hehe