Followers

Sunday, February 23, 2014

Hostel/ guesthouse at Kanchanaburi, Sangkhlaburi & Bangkok

Beberapa hari berada di bumi Siam, dari Bangkok ke Lopburi dan kemudian berpatah balik ke Bangkok untuk teruskan perjalanan ke Kanchanaburi dan langsung ke Sangkhlaburi dan perjalanan kami akhirnya berakhir di Bangkok sempatlah juga menginap dibeberapa guesthouse/ hostel. Jadi dalam entry ini saya bercakap tentang hostel dan guesthouse saja. Mana tahu kalau ada sesiapa yang merangcang untuk ke Siam, entry ini sedikit sebanyak dapat membantu dan memberi panduan.

1. VN Guesthouse
Dua malam di Kanchanaburi, kami bermalam di VN Guesthouse. Lokasinya berhampiran pekan Kanchanaburi dan terletak di tepi sungai saya kira satu tarikan untuk pelancong menginap di sini. Lagipun sewa bilik di sini juga murah dan selesa. Cumanya lokasinya agak tersorot di dalam - kalau jalan kaki nak ke pekan tu memang 'minta nyawa' lah jawabnya. Tapi tak erlu risau sebab di sini sentiasa ada kemudahan tuk-tuk untuk ke bandar.

Sepanjang 2 malam memginap di sini, kami menyewa bilik 2 orang/room - basic room with fan, hot shower bathroom with queen bed. Bilik berdua tapi kami muat bertigapun masih selesa dan luas. Menariknya bilik di sini juga ada yang terletak di atas air - bilik rakit.

Jadi kalau sesiapa ke Kanchanaburi, VN Guesthouse antara guesthouse yang sesuai bagi mereka yang berbajet 'ciput'. Dan di sini juga ada sediakan pakej untuk melawat ke tempat-tempat menarik di sekitar Kanchanaburi dengan harga yang berpatutan. Terima kasih pada Zilla yang menguruskan penginapan kami semua di Kanchanaburi. Alamat seperti di bawah :

VN Guesthouse
44 Rongheeb Oil Rd. 2
Phone : +66 (0) 3451 4082
Email : info @vnguesthouse.net
Web : www.vnguesthouse.net

2. Coffee Berry Guesthouse
Dua malam berada di Sangkhlaburi kami menginap di 2 buah guesthouse yang berbeza. Semua urusan diserahkan kepada Anne dari mencari tempat tido hingga mencari pakej mengikut perancangan kami semua. 

Malam pertama Anne memilih Coffee Berry Guesthouse atas beberapa sebab. Sebab pertama sudah tentulah murah. Kedua lokasinya agak strategik - dekat dengan pekan.

Ada review dari Tripadvisor

Selain murah dan lokasinya, design guesthouse ni sangat unik dan comel. Saya suka hospitality yang diberikan oleh pemiliknya. Kami sampai di mereka sudi menjemput tanpa mengenakan apa-apa bayaran. Dan bila kami hendak ke guesthouse kedua sekali lagi kami dihantar tanpa mengenakan apa-apa bayaran. Memang terbaik!

Coffee Berry Guesthouse
93 Moo 3 Samprasop Road T. Nongloo, Sangkhlaburi.
Phone : +66 83 802 9811
Web : www.coffeeberrysangklaburi.com

Bilik kami : 2 bed with hot shower bathroom yang sangat comel

Deco yang di sini semuanya hasil idea dari suami Ying.

3. P Guesthouse
Selepas satu malam menginap di Coffee Berry, esoknya kami berpindah ke P Guesthouse. Sebab utama ialah kami mengambil pakej untuk naik gajah di sini dan pakej yang bernilai THB 1000/night/person yang kami ambil termasuk pakej naik gajah dan penginapan satu malam di P Guesthouse (THB 750 + THB 250).

Biliknya berdua kami sangat simple - 2 bed + fan dan bilik air terletak di luar tapi tak ada hot shower. Memang kesejukanlah mandi pagi-pagi sebab kami datang masa musim sejuk.

Selain murah, pemandangan di sekitar guesthouse sangat lawa, berlatar belakang sungai Mon dan menjanjikan pemandangan yang menarik!

Berminat? Alamatnya di sini :

P Guesthouse
81/2 Moo 1, Tumbom Nonglu, Sangkhlaburi
Phone : +66 (0) 81 450 2783
Web : www.p-guesthouse.com

* Nak booking bilik di sini kena call sebab tak ada email

4. Mile Map Hostel
Di Bangkok, tugas mencari tempat tido diserahkan kepada saya. Jadi, saya main cari je yang penting lokasinya strategik, murah dan dekat dengan kemudahan awam terutamanya BTS/ MRT. 

Jadi Surasak menjadi lokasi pilihan. Nasib baik pilihan kami tepat sebab Surasak adalah antara kawasan muslim di Bangkok.

Mile Map Hostel
36, Pan Road,
Silom, Bang Rak, Bangkok
Phone : +66 635 1212

atau boleh booking di booking.com 


Lobi hostel

Pantry dan deco.

Harap-harap review tentang hostel/ guesthouse ini membantu :)

4 comments:

  1. salam. sy akan ke bangkok juga hujung bulan ni dan insya Allah akan stay di area bangrak.. cuma nk confirm, area bangrak tu mmg byk kedai muslim eh? kt jln mana ye to be spesific?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Di Bangrak, sekitar Pan Road banyak kedai muslim. Kawasan tu menjadi tumpuan warga india muslim dan salah satu dari kedai di situ iaitu Restoran Cili Padi adalah kedai masakan tempatan Malaysia dan dimiliki oleh orang Malaysia dan Muslim. Kawasan tu juga dekat dengan masjid

      Delete