Followers

Tuesday, January 31, 2012

Le Tour de Pangkor : Concur an island in one day!

Day 2 : 22 January 2012

Pagi ni semua bangun awal. Lepas solat subuh masing-masing dah bersiap sedia dengan baju mandi. Sarapan pagi simple je, pekena roti dengan butter memang sedap. Semangat ni nak mandi laut. Seawal jam 7.00 pagi dah keluar jalan-jalan. Suasana nyaman dan keadaan Teluk Nipah masih sunyi lagi. Kali ni kami jalan jauh sikit, nak mandi dekat sebelah Teluk Nipah. Pantai kat situ landai dan air pun jernih. Tapi cuaca hari tu agak mendung... dapat nak capture gambar langit membiru...

Hampir 2 jam masing-masing berendam. Memang tak puas-puas mandi. Kata boatman yang bawak kami pergi Coral island semalam, pagi ni kalau air betul-betul surut kita boleh berjalan dari tepi pantai ke Coral Island. Tak payah naik bot. Air pun paling tinggi sampai paras lutut je. Sebab kat situ ada satu tempat ombak bertembung menyebabkan pasir pantai naik, jadi air kat tempat tu akan jadi sangat cetek. Apa lagi, kami semua tak lepas peluang, sambil jalan sambil menyelam. Hehehe. Tapi ombak boleh tahan jugak kuat menyebabkan kami tak berani nak jalan ke depan lagi. Saya kalau tak fikirkan camera ni mahunya saya menyelam je. kahkahkah.

air surut besar : boleh jalan sampai pulau tu

Dah penat mandi, hujan pun dah mula turun... sebelum hujan makin lebat, lebih baik kami balik dulu. Elok sampai chalet je hujan turun. Lebat!!!! Dan mandi dan bersiap, hujan kat luar masih lebat, nak keluar makan tak boleh, jadi masing-masing makan roti lagi. Layan HBO dan semua sambung tido. Kiranya cuti kali ni memang betul-betul berehat, asyik tido je...

Tengahari hampir zohor baru masing-masing bangun. Solat zohor dan masing-masing bersiap. Perut dah berkerongcong. Kat luar pun hujan dah reda. Cuaca dah cerah balik. Panas ceng ceng! Kami keluar, singgah kedai cari makan. Lepas dah isi perut semua, kami cari van. Hari ni nak round pulau. Niat hati nak bawak motor keliling pulau. Tapi memandangkan orang yang pandai bawak motor dengan yang x pandai bawak x ramai, terpaksalah batalkan hasrat nak naik motor. Pergi cari van, kautim punya kautim driver van mintak RM80 untuk bawak keliling satu pulau. Ok la... kami akan dibawa melawat kilang perusahaan sumber perikanan, perkampungan nelayan, tengok orang buat bot, tokong dan kubu belanda.

hasil perikanan

perkampungan nelayan di pekan Pangkor

tokong cina

mereka dah sampai 'tembok besar cina'!

kubu belanda

Pulau Pangkor ni tak besar manapun.... jadi dalam 3 jam selamat concur semua tempat-tempat yang menarik kat sini. Otw balik lalu pantai Teluk Ketapang, tapi tak singgah pun. Kat sini orang agak kurang berbanding Teluk Nipah. Nak singgah tengok sun set pun tak sesuai sebab masa masih awal. Waktu cun untuk tengok sun set dalam pukul 7-7.30 pm. Jadi balik sampai Teluk Nipah, kami balik chalet. Rest kejap dan masing-masing tukar baju. Nak turun mandi laut lagi.

Memandangkan petang tu langit tak biru dan agak mendung... tak dapat la saya capture gambar langit yang membiru di Teluk Nipah. Kempunan.... Jadi godek-godek camera, terjumpa satu function kat camera yang boleh copy dan paste color dan tukar-tukar color gambar yang kita amik. Hahaha... setelah hampir setahun beli camera sekarang baru ada masa nak godek kan? iskhhh...

So... layan!!!

* malam tu kami makan besar! Makan seafood... ok la