Followers

Tuesday, June 16, 2009

Cerita I : Jatuh cinta, itu satu anugerah!

Akhir-akhir ini, orang-orang di sekeliling saya asyik berbicara tentang cinta. Kata mereka, mereka sedang di lamun cinta, jatuh cinta. Seperti biasa saya hanya tersenyum. Bila melihat reaksi bersahaja saya, mereka bertanya, "salahkan?"
Saya geleng-gelengkan kepala, "jatuh cinta? itu satu anugerah!" Barulah mereka tersenyum.
Pernah jatuh cinta? Saya? Owh... tipulah kalau saya katakan tidak! Tapi ia sekadar jatuh cinta. Jatuh cinta bukan bermakna bercinta. Dan jatuh cinta juga bukan bermakna cinta yang mahu dihulurkan akan berbalas. Kata orang... "kalau jatuh cinta, umpama dunia ini aku yang punya!" hahahaha! Hebat sungguh kuasa cinta. Kan??
Tapi saya tak berminat melayan perasaan sebegitu. Walaupun ia satu anugerah, ia juga satu malapetaka! Anugerah jika jatuh cinta pada yang sudi, dan sebaliknya jika jatuh cinta pada yang tak sudi. Pasti menyakitkan!
Tapi.... lebih kasihan jika cinta itu tidak mampu dibalas! Walaupun tiada alasan yang kukuh untuk menolak cinta tersebut. Hanya mampu berkata, "Maaf, saya tak mampu membalas cinta kamu. Kamu selayaknya berjumpa dengan perempuan yang lebih baik dan lebih sempurna daripada saya. Dan yang pastinya perempuan itu bukan saya. Sekali lagi MAAF."
Sebenarnya, bukan salah sesiapapun jika jatuh cinta. Bukankah itu satu anugerah pada makhluknya yang bergelar MANUSIA? Selagi kita mempunyai perasaan, kita tidak akan terlepas untuk jatuh cinta!

1 comment:

  1. Karya mu...
    Jangan Baca! Ia buat Hati...
    Cinta I: Jatuh cinta...
    Cinta II: Putus cinta
    Cinta III: Dunia belum Kiamat..

    Adakah saudari sedang mencari cinta atau di buru oleh pecinta ?

    ReplyDelete