Followers

Wednesday, June 03, 2009

Hidup dan percaturan

"Hidup tidak selalunya indah
Langit tak selalu cerah
Suram malam tak berbintang
Itulah lukisan alam
(Begitu aturan Tuhan)" - Lukisan alam

Semalam, seperti kebiasaan saya menelefon ibu. Sekadar bertanya khabar dan berbual2 kosong dgn ibu. Ini juga satu terapi yang mampu buat hati saya gembira. Mendengar suara dan tawa ibu sudah cukup buat hati saya sejuk. Nyaman meresap ke dalam hati. Seperti biasa, ibulah pencerita dan saya adalah pendengarnya. Owh... bab2 bercerita pasti saya kalah dengan ibu! hahaha..

Sebenarnya hujung minggu ini, ada kenduri kahwin di kampung. Buat pertama kalinya ibu saudara akan mengadakan majlis kenduri kahwin anaknya. Sudah pasti ia satu majlis yang besar dan meriah. Maklum sajalah sepupu saya itu cucu pertama nenek sebelah ayah yang akan melangsungkan perkahwinan. Pasti meriah! Biasalah, kalau kenduri dan cuti sekolah, pasti sanak-saudara akan berkumpul di rumah nenek. Jadi, selain daripada topik berkisar majlis kahwin selebihnya terlampias kepada saya. Itulah.. susah kalau ramai peminat! Pasti ada bualan tidak sedap telinga mendengar akan keluar dari mulut ibu2 saudara saya yang majoritinya bermulut kepo! Jadi, awal2 lagi saya sudah putuskan untuk tidak turut serta dalam majlis itu! Bosan hendak bersoal jawab dengan wartawan x bergaji. Rasanya saya tidak sekuat cik nilly dan Unni Jer untuk menepis kata2 mereka. Mujur saya dapat sokongan padu ibu yang sudi sama2 berkomplot menjayakan misi ini! hahaha... Itu cerita ibu...

Owh... itu bukan cerita utama. Cerita ibu, kawan lama saya datang berkunjung ke rumah. Ya, dia kawan lama, semasa di universiti dulu. Masih hingusan ketika itu. Dia kawan yang baik. Sama-sama tinggal di kolej, dan menuntut di fakulti yang sama w/lpun berbeza bidang. Ketika tamat pengajian, kami juga sama-sama mengejar cita-cita. Cuma rezeki kurang bersamanya kerana sehingga hari ini belum beroleh kerja yang memberi jaminan kepadanya. Jadi, kami terpisah. Dia pulang ke negeri kelahiran kami, sehingga hari ini masih tanam anggur. Cerita ibu, kawan saya ini datang, bercerita dan meluahkan kesedihannya pada ibu. Belas hati ibu mendengar perihal kesukaran hidupnya. Saya hanya mampu diam 1000 bahasa. Saya tahu kesulitan kawan saya itu. W/lpun kami berjauhan, tapi antara kami tidak pernah terputus khabar. Dia kawan yang cukup baik, mana mungkin saya mahu melupakan dia sebagai sahabat. Kan??

Ketika itu.... saya seperti tersedar. Mungkin selama ini saya selalu mengadu pada ibu, betapa sukarnya hidup ini. Betapa saya kurang bernasib baik berbanding orang lain yang sudah berjaya. Tapi, semalam cerita tentang kawan saya itu cukup menyedarkan saya.

Kata ibu,
"Jika kita rasa kita susah... pandang ke bawah, lihat ramai lagi orang yang lebih susah dari kita, bukan pandang ke atas dan memandang orang yang lebih berjaya kerana ia akan buat kita rasa tidak bersyukur!"
owh.. terpana saya. Itulah ibu... selalu menjadi penasihat terbaik!

"Dalam sukar hitunglah kesyukuranmu
Dalam senang awasi kealfaanmu
Setitis derita melanda
Segunung kurniaanNya" - Lukisan alam

Sebenarnya hidup adalah sebagaimana yang kita corakkan. Hidup saya sudah boleh dikatakan mudah berbanding orang lain. Sekurang-kurangnya di usia sebegini, saya sudah mampu berdiri di atas kaki sendiri. Tidak lagi hidup di atas belas ihsan ibu dan ayah atau orang lain. W/lpun masih tiada 'pelengkap hidup'. Kelebihan itu juga dikira satu kredit untuk diri sendiri. Jadi, sentiasa bersyukur dan berterima kasih dengan kurniaan itu.

2 comments:

  1. Begitulah cerita disebalik trip ke Melaka rupanya. Cukup kuat sokongan moral dari IBU dan jugak GBS.
    Saya pun turut sokong dengan cadangan kamu. Susah nak tutup mulut wartawan mulut laser sekarang ini.
    Teguhkan Jiwa mu sebaik mungkin.

    ReplyDelete
  2. owh.. itu bukan cerita di sebaliknya hokey!
    trip ke Melaka sudah lama masuk schedule berjimba-jimba GBS.
    Kebetulan pulak jatuh tarikh tu. hahaha...
    selamat kawe..

    ReplyDelete