Followers

Thursday, June 18, 2009

Memaafkan, ia bukan satu perkara yang mudah

Dalam kehidupan, antara perkara yang sukar dilakukan oleh setiap insan adalah memaafkan setelah dilukai dan disakiti oleh seseorang. Itu saya akui! Apabila perasaan marah sudah beraja, pastinya akan terbit rasa marah & dendam di hati. Syaitanpun mula bersorakan kegembiraan! Berjaya menghasut anak-anak adam.
Sangat sakit bila dilukai, dan sakit lagi untuk memaafkan! Memaafkan.... pastinya menuntut satu pengorbanan. Ego! Ada orang berfikir, jika memaafkan kesalahan seseorang, dia terpaksa menjatuhkan keegoaannya. Dan ada juga yang berfikir, memaafkan bermakna kesalahan yang dilakukan oleh mereka yang melukai telah dilupakan oleh yang dilukai. Jadi selepas ini bolehlah melukainya lagi kerana yang dilukai seorang yang pemaaf. Sungguh tidak adil!
Rasanya tidak salah jika kita memaafkan kesalahan mereka walaupun hakikatnya kesalahan itu bukan berpunca daripada kita. Kerana ini antara perkara yang paling mulia, kerana memohon kemaafan walaupun kesalahan bukan terletak dibahunya. Dengan niat kemaafan yang dihulurkan mampu menjernihkan hubungan persahabatan yang hampir terputus.
Yang penting, sebelum memaafkan oarang lain adalah lebih jika kita belajar memaafkan diri kita dahulu. Memaafkan diri sendiri agar tidak lagi disakiti dan dilukai lagi. Ia akan buat hati kita lebih tenang kerana sebaik-baik kemaafan adalah yang lahir dari hati yang ikhlas!

No comments:

Post a Comment