Followers

Tuesday, March 13, 2012

Beautiful Guilin - Day 4

Hari ke-4 di bumi Guilin, seperti biasa kami bangun awal dan bersiap. Berkumpul di lobi, Jah dah sedia menunggu. Sebelum teruskan itinerary kami hari ini, kami singgah makan dulu. Makan pagi di sebelah restoran yang biasa kami makan. Asalnya kami ingat restoran tu non-halal restaurant... sbb appearance restoran ni just like typical Chinese restaurant. *faham-fahamlah macam mana kan? Masuk-masuk je, restoran muslim rupanya. Mostly orang yang makan kat sini order mee/ramen/sup... cuma kami je yang pada awalnya order nasi goreng cina. Bila dah tengok kiri kanan meja duk makan mee/ramen/sup, terdetik kat hati nak try mee diorg. Verdict? erm... not bad! Macam makan meggi! Sedap lah. Nasi gorengpun kata diorg boleh tahan sedap. Cuma satu je, tak tahan bau...

Itinerary pertama kami ialah menaiki cable car ke You Mountain. You Mountain adalah gunung tertinggi di Guilin. Saya duk berangan adalah salji ke kat atas puncak gunung tu since kami ke sini waktu musim sejuk. Tapi awal-awal Jah dah bagitau bahawa musim sejuk di Guilin takde salji. Tapi!!! Jah cakap, suhu hari ini dijangka jatuh dan suhu di atas puncak gunung mungkin kurang dari 0 darjah!!!

Sampai di kaki gunung, kesejukan dah mula dirasai. Ni baru kat kaki gunung.... ayyo.. baju 4 lapis belum dapat membantu untuk memanaskan badan kami. End up, kami sewa baju tebal a.k.a baju askar, 10 yuan (RM5) yang diharapkan dapat mengurangkan kesejukan kami bila sampai ke puncak gunung nanti. Saya sempat jugak rempat sepasang glove, pakai 2 pasang glove pun masih sejuk!!

Dah selesai semua, kami beratur naik cable car. Cable car hanya memuatkan 2 org untuk 1 cable car. Dah la nak naik tu siap kena melompat, nasib baik tak tersungkur! Bayangkan dengan baju tebal berlapis-lapis memang agak terhad pergerakan kami. Nak click button camerapun payah! Menaiki cable car untuk sampai ke atas puncak mengambil masa hampir 30 minit untuk sampai.

pintu masuk cable car

they



view sepanjang menaiki cable car!

2 fenomena berbeza : bawah - biasa, atas - beku!

makin hampir di puncak gunung - semuanya beku!

Sampai kat atas, semua benda yang ada kat situ membeku. Sejuk giler! Kaki macam kebas dan tak rasa apa-apa. Tapi excited punya pasal, masing-masing lupa diri dan sampai tak ingat yang kami sekarang sudah berada di puncak yang suhunya kurang dari 0 darjah! Agak lama kami kat atas hingga masing-masing dah tak tahan sejuk barulah Jah ajak turun.



everything were freeze here!


Next destination, Silk store. Ingatkan kedai sutera ni jual kain sutera yang boleh dibuat baju kurung. Rupa-rupanya mereka hasilkan selimut, cadar comforter etc. Kat sini kami tengok cara sutera dihasilkan serta proses-prosesnya sekaligus. Unik! Kuali kain memang tip top! Tapi kami setakat mampu rasa kain je la, nak beli tak mampu.



percaya atau tidak, dari segumpal benang sutera bila ditarik mampu menghasilkan selembar kain sutera!


Tun M pernah sampai sini!


tak mampu beli, dapat sentuhpun jadi laaa...

Lepas ke silk store, kami ke kedai sebelah untuk foot massage. Massage dia so... so.. je. Cuma tak tahan dengan intraktor dia yang duk push kami beli barang dia. Stress! Dia ingat kami semua ni kaya agaknya... Aduhai... double stress!


Kedai terakhir sebelum balik bandar Guilin adalah Dr. Tea. Kami layan tea tempatan Guilin kat sini sambil makan kudapan yang disediakan. Ada 5 jenis kalau tak silap saya. Pasapun pelbagai, rasa tawar, pahit dan wangi. Lama jugak tengok demostasi diorg buat teh. Oklah, disebabkan ada antara kami yang suka teh, jadi xdelah masing-masing dipaksa beli teh. hehe


replika teh yang disusun bertingkat-tingkat

Masa untuk balik ke bandar Guilin dan sebelum balik ke hotel kami singgah dinner dulu. Dinner di restoran kebiasaan dan kemudian kami just berjalan kaki je balik ke hotel untuk rest!


Malam di bandar Guilin - the river is just in front of our hotel

PM : Virus M sedang menyerang, mood berceritapun ke laut....

2 comments:

  1. Berapa jauh dari guilin ke you mountain ni?

    ReplyDelete
  2. Aina, Guilin ke Yao Mountain lebih kurang 30-45 minit dari bandar Guilin. Boleh naik taxi untuk ke sana

    ReplyDelete