Followers

Wednesday, January 23, 2013

Gunung Kidul Part lX : Wisata Pantai Gunung Kidul

Hari keempat : 24/12/2012 : Isnin ~ sambungan

Selepas melawat Air Terjun Sri Gethuk, Pak Mur terus membawa kami ke Wisata Pantai Gunung Kidul. Disebabkan masa kami terhad hanya beberapa pantai sahaja yang sempat kami lawati. Antaranya Pantai Sepanjang, Pantai Krakal dan Pantai Indrayanti. Pantai-pantai di sini berpasir putih dan kebanyakannya berbatu. Tapi awas, jangan terpedaya dengan pasir putih di pantai sebab kebanyakannya berbatu karang dan ombak juga sangat kuat. Tapi tetap ada ramai orang-orang yang mandi manda di sini. 

Signboard : unruk memasuki Wisata Pantai Gunung Kidul bayaran beberapa Rp dikenakan (maaf lupa berapa bayarannya) 
Pantai Sepanjang : pasir putih di sepanjang pantai dengan air yang membiru. Tengok ombak, macam tenang aje... tapi hakikatnya ombak sangat kuat. 
Santai ; rilek aje budak-budak ni tunggu ombak. Bila ombak datang masing-masing berlari-lari mengejar! Macam best je kan?
Pantai Krakal : banyak karangan mati dan algae di gigi air. Pantai ini juga tidak kurang cantik, pasir memutih ombak juga tidak kuat. Ramai orang berkelah di sini. Gerai makan serta kemudahan lain juga disediakan.
Beberapa tahun lepas, pantai ini tidak terlepas daripada terkena tsunami.
Ikan kakap bakar : Lunch di salah sebuah gerai yang terdapat di Pantai Krakal (kami tak tahupun lunch termasuk dalam pakej yang kami ambil). Kami dihidangkan 10 ekor ikan kakap bakar untuk 5 orang makan bersama nasi, ulam dan sambal. Lauk walaupun simple, tapi sangat sedap!
Lepas makan, kita ke pantai lagi!
Pantai Indrayanti : Pantai terakhir yang sempat kami singgah dan paling ramai orang. Sesak!!
Selepas singgah di Pantai Indrayanti, maka berakhirlah kunjungan kami ke Gunung Kidul. Sampailah masa untuk balik ke Jogjakarta. Perjalanan selama hampir 45 minit diambil untuk sampai ke Jogja. Mula-mula, Pak Mur akan menghantar Zilla di stesen bas sebab Zilla akan menaiki bas ke Solo. Agak macet jalan di Jogga petang itu. Oleh itu Pak Mur berhenti di tepi jalan untuk bertanyakan sekiranya ada bas yang hendak ke Solo berhenti di situ. Memang nasib Zilla baik sebab memang ada bas yang akan lalu di situ dan ada beberapa orang juga orang yang sedang menunggu untuk ke Solo. 

Kemudian giliran saya dan Izza pula dihantar oleh Pak Mur dan Mas Lilek ke stesen keretapi untuk mengejar train ke Jakarta. Manakala Anne pula dihantar ke hostel (EDU Hostel) sebab Anne masih ada beberapa hari untuk menjelajah Tanah Jawa. 

Train station Jogjakarta
Inilah rupa business class. Aircond free dari luar. Beza antara business class dengan economy class ialah, business class ni ada seat no dan economy class seat kena berebut. Perjalanan Jogja-Jakarta (St. Pasar Senen) mengambil masa hampir 8 jam.


Malam yang panjang... lama jugak masing-masing melayan perasaan sebelum tertidur. Setiap kali train berhenti saya terjaga, tak pasti berapa kali train berhenti di setiap stesen.

Disebabkan dalam train tidak menyediakan kemudahan tempat untuk bersolat, kami sekadar solat menghormati waktu di seat masing-masing. Itupun hampir tengah malam baru kami bersolat bila lihat kebanyakan penumpang tidur. Bukan apa, tidak mahu menimbulkan sebarang 'salah sangka' penumpang-penumpang lain. 

3 comments:

  1. Salam PM,

    Read about your experience to Haji tahun lepas. Thanks for sharing. Maybe akan tanya your experience lebih2 lagi. Insya Allah, giliran pergi tahun ini, takut juga sebab tak pergi dengan Mak Ayah.

    Thanks ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam BlueIceCube,

      Thanks to u too. It just a piece of experience, need more time time to write all memories. InsyaAllah, akan saya kongsikan semua pengalaman di sana nanti. Doakan ye. :)

      Alhamdulillah dan tahniah ye, sudah sampai giliran awak ke sana. Takut ye? Itu perasaan biasa... jgn takut, Allah ada... bila tanpa mak dan ayah di sisi terutamanya bila di Tanah Suci, kita akan rasa diri kita sangat dekat denganNya. Percayalah ^_^

      Delete
  2. Assalamu alaikum wrwb. kampung saya di Gunungkidul, rumah saya di Ponjong...kira2 15 menit dari goa pindul...tapi saya bekerja di jakarta,...silahkan mampir ke tempat saya....cik....saya beberapa kali ke malaysia ke kbri dan kinabalu...saya sering cakat dgn orang sana yg keturunan indonesia...dia pertama tama malu mengatakannya kalau dia juga punya family orang jawa....saya senang ternyata Cik sudah tahu banyak tentang Indonesia...dan tidak seperti apa yang selama ini orang kira...makasih cik...sampai ketemu kalau ke jawa silahkan mampir kampung saya..atau add. fb saya edot purwanto edi....

    ReplyDelete