Followers

Sunday, January 13, 2013

Gunung Kidul Part Vl : Homestay Desa Wisata Pesona Purba

Hari ketiga : 23/12/2012 : Ahad ~ sambungan lagi

Gunung Api Purba : pemandangan dari beranda rumah Pak Mursidi
Sampai di homestay iaitu di rumah Pak Mursidi, kami disambut oleh isteri Pak Mursidi (lupa nama ibu). Bilik kami terletak di tingkat 2, siap ada beranda tu. Seronok betul dengan suasana kampung di sini. Suhu kat sini sejuk sangat, maklumlah rumah tepi gunung. Kami terus mandi dan bersiap. Sempat lagi isteri Pak Mursidi hidangkan kami teh panas, keropok beras dan kacang tanah. Memang makan tak ingat dunia masing-masing. Kelaparan sebab kesejukan. haha.

Selepas maghrib, kami diajak dinner. Walaupun lauk pauk yang disediakan simple, tapi sangat sedap. Siap bertambah masing-masing makan. Padahal baru kejap tadi dah makan keropok, kacang dan air teh panas. haha.

Lauk makan malam kami : tempe, ikan rebus goreng, kentang goreng dan gado-gado semuanya sedap!

Janji dengan Mas Lilek, 30 minit untuk bersiap untuk ke Bukit Bintang. Tapi sampai sejam lebih masa yang kami ambil. Sabar aje mereka menunggu kami semua. Jadinya, selepas matahari dah lama hilang, barulah kami ke Bukit Bintang. Mulanya, dalam hati saya kat Bukit Bintang ni mesti boleh tengok bintang-bintang bertaburan di langit... tapi, rupa-rupanya 'bintang; yang dimaksudkan adalah cahaya lampu-lampu dari kawasan bawah bukit. 

Bukit Bintang sebenarnya bukanlah kawasan bukit, tetapi lereng bukit (tepi jalan) yang menghadap ke kawasan kota. Jadi waktu malam adalah waktu yang paling cocok ke sini untuk melihat 'bintang-bintang tiruan' dari lampu-lampu kota di sekitar kawasan itu. Memang ramai orang kat situ, siap dengan kedai makan dan gerai di tepi jalan. Tak lama di Bukit Bintang, kamipun berangkat pulang. Penat seharian dengan macam-macam aktiviti yang kami buat pada hari itu.

Sampai di rumah, niat hati nak terus tido. Penatlah kononnya, tapi sempat lagi 'bergossipan' dulu. Masa ni baru terasa sakit kaki, lenguh pinggang dan macam-macam lagi. Tadi 'tak ingat diri' masa buat aktiviti-aktiviti tu. Mujur ada minyak panas Anne, walaupun kesannya sangat panas, tapi berkesan tu. 

Info :

Pakej Gunung Kidul kami berharga Rp541,500/person (diskaun 5%) termasuk aktiviti-aktiviti :
  • Penginapan 1 malam termasuk makan
  • Tubing Gua Pindul
  • Sunset Bukit BIntang
  • Sunrise di Gunung Api Purba (hiking dan guide)
  • Air terjun Sri Gethuk
  • Ke pantai (Pantai Krakal, Sepanjang dan Indrayanti)

Pada saya harganya sangat berbaloi-baloi dengan layanan istimewa dari tuan rumah. Highly recommended untuk sesiapa yang berminat dengan percutian suasana homestay. Mahu info lagi boleh lihat link di bawah :


~ bersambung

No comments:

Post a Comment