Followers

Friday, January 18, 2013

Gunung Kidul Part Vlll : Air Terjun Sri Gethuk

Hari keempat : 24/12/2012 : Isnin ~ sambungan

Dalam pukul 9.00pg lebih selepas mengucapkan selamat tinggal kepada keluarga Pak Mur, kami bergerak ke Air Terjun Sri Gethuk. Tak silap saya perjalanan dari Desa Wisata hampir 30-40 minit untuk sampai ke kawasan Desa Bleberan di mana letaknya air terjun ini. Untuk ke sini, kami akan melalui kawasan dusun yang dikelilingi tanaman kayu putih, kemudian boleh parking kenderaan di kawasan yang disediakan seterusnya naik 'lori' yang disediakan. Atau, kita boleh membawa terus kenderaan masuk ke dalam lagi dan parking kenderaan di situ, yang mana Pak Mur mengambil cara ini untuk sampai ke situ.

 Sampai di sekitar kawasan air terjun, kami berjalan hampir 300m untuk sampai ke tepi Sungai Oya dan menaiki rakit untuk ke air terjun. Seperti biasa, hari itu juga kawasan ini dipernuhi dengan penduduk tempatan yang datang berlibur. Dari cerita Mas Lilek, air terjun ini mendapat nama daripada kisah sejenis alat muzik yang disimpan oleh seorang raja. Dan ada juga beberapa cerita lain yang berkaitan. Tapi, saya ni bukan pendengar cerita yang bagus sebab kadang-kadang ada juga perkataan-perkataan yang disebut oleh Mas Lilek yang membuatkan dahi saya berkedut 1000 hendak memahaminya. hehe. Senang cerita, baca aje sejarah air terjun Sri Gethuk ni. 

Tak tau nak cerita dah, layan gambar la pulak.


Tengok signboard lawa bukan main gambarnya
Inilah rupa 'lori' yang saya katakan tu. Macam naik lori masa rafting kat Sg. Kampar.
jalan terus untuk naik 'rakit'. Di sepanjang jalan terdapat gerak menjual air dan makanan.
'Rakit' : inilah rakit yang akan membawa kami ke air terjun. Penduduk di sini sangat kreatif! Rakit ini diperbuat daripada tong plastik. Enjinnya pula seperti enjin mesin rumput yang diubah suai menjadi enjin 'rakit'.
Pic 1 & 2 : Pemandangan sepanjang menyusuri Sungai Oya. Batu-batuan disepanjang sungai sangat unit sehingga ada yang menggelarnya seperti Grand Canyon atau lebih dikenali dengan gelaran Green Canyon

Ramainya orang sampaikan nak berjalanpun susah. Rakit akan berhenti di tepi batu (di tempat yang disediakan) dan kita boleh melawat di sekitar kawasan air terjun. Nak balik nanti beratur balik kat tempat tadi dan tunggu rakit seterusnya. 

Pic 1 & 2 : aksi terjun tiruk 'berani mati'

Pic 1 & 2 : Air terjun, hanya ini gambar yang saya dapat amik. Orang yang sangat ramai menyebabkan pergerakan kami terbatas. Pusing kiri ada orang, pusing kananpun ada orang. Last skali give up terus. Err... padahal tak pandai amik gambar. huhu


~ bersambung lagi

No comments:

Post a Comment