Followers

Friday, May 30, 2014

The 52nd Jinhae Cherry Blossom Festival, Busan part 2

~ Bersambung

Dalam entry lepas, kami kelaparan dan bergerak dari kawasan stream untuk mencari sesuap nasi. Tapi mana la nak jumpa kedai nasi kan? Kalau yang ada diragui halalan toyibannya. Sebenarnya di tapak pesta memang ada jual makanan. Tapi, bergolek-golek babs dijual. Meriah betul! Sampai kami semua tak sanggup nak lalu wlpun kat sebelah gerai tu jual aiskrim. Haish... 


Makanya berjalanlah kami tanpa arah tujuan. Camnepun perut tetap kena isi kan? Kebetulan masa perjalanan datang tadi, salah seorang dari kami terpandang ada kedai menjual kebab. Restoran turki. KIra itulah penyelamat perut kami tengahari tu. 

Elok sampai restoran tutup. Frust aje masing-masing. Tapi, kami masih bernasib baik sebab tauke restoran buka booth depan restoran jual kebab dan aiskrim. Pew... apa lagi, order kebab dan kami decide nak makan tepi jalan. Kebetulan ada bangku disediakan.

Disebabkan kami jumpa tauke kebab yang baik hati, kami disuruh masuk dalam restoran untuk makan di situ. Bila dia tahu kami datang dari Malaysia dan muslim, terus dia suruh masuk dalam dan tunggu kebab siap. Inilah satu kebebihan berjumpa saudara sesama muslim. Dah dapat makan di tempat yang selesa, diberi lagi air percuma! Alhamdulullah. Masing-masing tak lepas peluang tumpang tandas terus. hihi. Yang bestnya hanya kami ber'7 je yang dipelawa makan di dalam. Macam VIP pulak. hiks.

Tauke ajak bergambar kenangan. Suasana di depan restoran kebab. Restoran ni terletak betul-betul di depan tapak pesta. Kat depan tu ada pentas - ada persembahan polis dan kumpulan apa entah. Tapi memang meriah.
Budak-budak tadika pun tak ketinggalan turut sama ke pesta. Comel kan???

Perut dah kenyang, ke mana pulak kita lepas ni? 

Plan asal nak ke stesen keretapi yang ada rimbunan bunga-bunga pink di kiri kanan landasan tu. Tapi bila tengok peta macam jauh je. Kena naik bas la pulak. Masing-masing macam tak tahu arah, jadi tak payah peningkan kepala nak fikir pergi tempat yang susah nak diterjah, kita pergi saja tempat-tempat berdekatan.

Dari jauh ternampak cable car, terus usulkan pada diaorang naik cable car. Since semua setuju, kami terus ke sana. Tak jauh manapun. TAPI.... orang beratur punyalah ramai!! How? Dalam ramai-ramai orang tu masing-masing gigih jugak beratur. Tanya pada ajusshi yang menjaga barisan dan kaunter tiket, kami kena tunggu lebih kurang 30 minit untuk sampai giliran kami. Oklah, 30 minit masih boleh bersabar. Apalah sangat 30 minit kalau nak dibandingkan 90 minit diaorang beratur nak naik T Express di Everland tempoh hari kan? Haha.

Cable car - tambang 3,000won/person (return). Kalau malas nak tunggu cable car boleh panjat tangga sampai ke atas bukit. Tapi weols dah tak mampu panjat tangga....
Replika yang menyambut kami bila sampai di atas
Pemandangan bandar Jinhae dari atas bukit (ambil dari cable car)
Nun di hujung sana, ada pelabuhan. Selain dari festival cherry blossom, ada lagi beberapa tempat menarik di sekitar Jinhae yang boleh dilawati. 
Jinhae Tower - kat atas tu ada museum. Tapi kami semua malas nak panjat menara. 3 gambar berderet ialah laluan bertangga yang disediakan untuk sesiapa yang nak panjat tangga. Ada 2 tangga berbeza. Kalau turun ke bawah, ada taman rekreasi di situ. 
Antara bunga dan pokok lain yang terdapat di atas. 
Merimbum pokok sakura di sini. Memang sesuai untuk berekreasi.
US!
Lagi bunga pink

Dah puas berlegar-legar di atas tu, kamipun beratur untuk turun balik. Masa tu dah hampir jam 4.30pm. Dah sampai masa untuk beransur-ansur balik. Sebab perjalanan kami masih jauh kan...

Dari cable car - penuh manusia datang berfestival
Lagi pemandangan dari cable car - bunga pink makin banyak memenuhi bandar Jinhae. Hari ni baru masuk hari ke-3, bayangkan kalau kemuncak festival, mesti bandar ini lagi meriah dengan bunga pink kan? Tak percaya, cuba uols tanya pakcik google, tengok gambar-gambar di google. 
Perjalanan balik - untuk kali terakhirnya sebelum meninggalkan bandar Jinhae

Masa untuk meninggalkan bandar Jinhae yang indah. Tak puas sebenarnya nak berjalan kat semua tempat. Kalau nak best dan ada masa yang panjang, bermalam satu malam di sini. Selain pergi ke festival cherry blossom, boleh lagi berjalan di tempat-tempat menarik yang lain di sekitar bandar Jinhae. Mesti best!

Sakura berguguran di sepanjang jalan. 
Stesen bas Jinhae - beli tiket balik di kaunter dan lepas tu betarur di tempat yang betul untuk naik bas. Pastikan beratur di line 'BUSAN (Hadan . Sasang)' kalau nak balik ke Busan ye.

Perjalanan balik seperti biasa mengambil masa lebih kurang 45 minit. Disebabkan penat berjalan, kami semua membuta sepanjang perjalanan. Stesen terakhir ialah di Seoubu Bus Terminal. Sebelum balik hostel kami tapau nasi. 

Sampai hostel dah gelap. Mandi dan kami semua melepak je kat atas dan rooftop hostel. Kat atas ni kira semua kemudahan ada - bilik air, tempat makan, ruang berehat, pc untuk berinternet dan rooftop. Lepas mandi dan bersiap, boleh solat terus di situ. Masing-masing dah siap kami panaskan nasi, masak meggi dan makan sama-sama dengan sambal bilis dan sambal hitam. Yang lagi syok hanya kami je yang melepak di situ. 

Malam terakhir di Busan. Malam ini kami semua kena kemas beg sebab esok seawal jam 6.00am kami semua dah kena bertolak ke airport sebab flight pulang ke Malaya esoknya pada pukul 10.30am.


2 comments: