Followers

Thursday, May 31, 2012

Discovery Miri : Day 1 - Pasar Hujung Minggu Seberkas & Miri Luak Esplanade

~ Sambung balik ~

Lepas masuk bilik dan dapat bilik yang besar untuk kami ber'4 (siap ada extra bad lagi), kami bersihkan diri dan solat. Disebabkan kami semua kelaparan, kami keluar balik. Hostel kami terletak di level 2, di antara kedai makan dan kedai dobi. Sampai bawah, kami ditegur owner kedai dobi. Apa lagi.... jumpa orang yang baik hati kamipun ringan-ringankan mulut bertanya itu dan ini. Tanya aunty tu mana tempat makan yang best, tanya direction nak ke pasar malam dan aunty tu dengan murah hati bagi petunjuk pada kami. Dan yang paling kelakar aunty tu ingat kami semua cikgu??? hiks. 

Patutlah aunty tu ingat kami cikgu, rupa-rupanya bila hujung minggu hostel ni selalu dipenuhi cikgu-cikgu semenanjung yang kerja di pendalaman. Jadi hujung minggu diaorg turun bandar untuk beli barang atau release tension.

Lepas dapat direction dari auntry laundry, kami terus ke Pasar Minggu Seberkas. Tak susah mana nak cari sebab dekat dengan bulatan besar dan ada taman rekreasi kat situ. Agak jammed petang-petang macam ni. Sampai-sampai terus terjah gerai makanan. Rambang mata masing-masing. Masing-masing beli nasi, air, ikan bakar, satay siap dengan buah lagi. 

satay ayam : sedap dan lembut!
ikan bakar nipun sedap, cuma terlebih belacan sikit perencah dia. Kami pilih ikan pari.
 Lepas dah siap membeli, set gps kami terus pecut ke Miri Luak Esplanade. Konon-kononnya nak berkelah kat tepi pantai sambil layan sunset! Sampai pantai, cari port dan makan. Lawa pantai ni. Bersih pulak tu. Ramai jugak orang tempatan yang datang berekreasi petang-petang macam ni.

Lets pictures story everything!

pokok rhu...
matahari hampir terbenam
kusyuk 3 orang ni duk makan
dah hilang matahari...
lite purple! Awesome!
2 warna yang berbeza.... kuning VS biru
scandal?
tiba-tiba 'kakak' datang kacau
aksi wajib!
makin gelap....
dan gelap.....
matahari dah hilang sepenuhnya...

Puas menikmati matahari terbenam, kami beransur balik. Perut dah kenyang, kami terus balik ke hostel. Penat  trekking Lampir tadipun tak hilang lagi. Lepas solat, tak masuk pukul 9.00 pm semua dah lena. 

Sedar-sedar tengah malam bunyi dum dam dum dam kat luar hostel. Ayyooo... terkebil-kebil mata sampai ke pagi.... 

~ sambung untuk hari ke-2

5 comments:

  1. Korang takde beli ciken wing & buntut ayam bakar ke kat esplanade tu..? tu dua menda paling femes kat situ....makan ciken wing sesambil layan sunset , kadang kala disapa oleh anjing2 yg berkeliaran kat pantai tu... hahahahha.... anjing jinak giler... kite plak yg terpaksa lari dari binatang2 itu....

    ReplyDelete
  2. sana-sini scandal ye??hihihi

    owhh sate tu memang tak tahan..fav saya tu huhuhu..

    ReplyDelete
  3. azra : masa kitaorg sampai, makcik chicken wing tu dah kemas2 barang nak balik. huhu.

    kitaorg bawak berbondong2 plastik makanan dari pasar malam saberkas. tengah makan, ada beberapa anjing datang sapa... apa lagi.. kelam kelibut masing-masing. haha

    Zilla : scandal di Miri. balik semenanjung jadi normal balik. oppss..

    sate tu memang sedap zilla, sepanjang kat Miri 2 kali jugak kami layan sate! woha

    ReplyDelete
  4. nak study pasai miri...so singgah sini.. weeeee

    ReplyDelete