Followers

Friday, May 16, 2014

Madrasati jannati

Sekolahku syurgaku.

Tak dinafikan pendidikan awal bermula dari rumah - daripada ibubapa. Baik didikan ibubapa, InsyaAllah akan baiklah anak-anaknya.

Tetapi sejauhmana ibu bapa mampu memastikan didikan pada anak-anak sentiasa sempurna bila anak-anak sudah menjejak kaki ke alam persekolahan? Tugas itu pastinya akan dipikul oleh sekolah dan guru-guru di sekolah. 

Seperti saya sendiri, alam pesekolahan bermula seawal umur 6 tahun. Sehingga meningkat ke umur 12 tahun ketika itu masih di bawah pengawasan ibu dan ayah. Tetapi bila sudah masuk ke sekolah menengah, ianya berubah sama sekali. Ketika di zaman saya, usia 13 tahun 'hingus' baru nak kering dah dihantar ke asrama. Oh ya, jangan bandingkan anak-anak dulu dengan anak-anak sekarang ya. Rasanya anak-anak sekarang seperti 'tua sebelum usianya'. 

Betul seperti dikata - sekolah adalah institusi utama yang membentuk akhlak pelajar, jika cemerlang sekolah itu, biasannya akan terkena pada pelajar-pelajarnya juga. 5 tahun berpeluang bersekolah di sekolah yang cemerlang, sekarang baru saya sedar kesannya. Sungguh! It's a wonderful school. Sekolah yang banyak mengajar tentang erti kehidupan dan dalam masa yang sama tidak sedikitpun mengabaikan ilmu akhirat. Jika direnung dan difikir balik, rasa bersyukur menjadi sebahagian daripada bekas pelajar di situ.

Walaupun saya bukanlah pelajar cemerlang, dan kini sekadar mencapai tahap kejayaan yang biasa-biasa saja, tapi sangat bersyukur. Walaupun tak mampu berdiri setanding dengan pelajar-pelajar yang lain, Alhamdulillah sebab ajaran gurulah yang menjadikan saya yang sekarang ini - mampu berdiri di atas kaki sendiri. Dan saya yakin semua ini berkat didikan semasa di sekolah - dari sekolah rendah hingga ke universiti semuanya memberi pelajaran dan bimbingan yang berbeza. Dan pastinya ia berpunca didikan terawal dari rumah oleh ibu dan ayah saya sendiri!

Terima kasih buat guru-guru dan pensyarah yang tak putus-putus memberi ilmu kepada kami semua. Sesungguhnya jasa kalian tak ternilai dan sampai bila-bila tak mampu dibalas oleh kami. Without you we're nothing! Selamat hari guru cikgu!

Dedikasi buat - semua guru-guru SKBP dan SMKATJ serta semua pensyarah saya di UPMT, UKM dan UPM, semoga kalian semua bahagia dan dilindungi olehNya dan buat mereka yang telah meninggal dunia, Al-Fatihah... moga tenang di sana hendaknya. 

Sweet seventeen : dalam kelas kami saja, hampir 3/4 daripada kami adalah pendidik! Salutelah mereka-mereka yang jadi cikgu-cikgi tu...

8 comments:

  1. guru/cikgu profesyen yg dianggap mudah pd semua org tetapi hakikatnye semakin mcabar dlm masa/ situasi skrg ini... salute pd semua cikgu..SELAMAT HARI GURU

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, profesyen perguruan hari ini memang makin mencabar. Tambah pulak zaman teknologi canggih ni.
      Selamat hari guru :)

      Delete
  2. Wohh...zuhud giler muka!
    Dok kenal noo!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sweet seventeen kang.

      bakpe lening dok zuhud doh ke muka? hahaha

      Delete