Followers

Monday, April 29, 2013

TRIP SELEKEH (10) : Bamboo raft dari Yangdi ke Xingping - Part 1

Hari ke-4

* Pagi ni seawal 5.30 pagi kami berdua dah terjaga. As usual.. mandi, solat dan bersiap - semuanya dilakukan dalam keadaan senyap dan penuh hati-hati. Takut mengganggu 4 orang lagi dormate kami yang tengah nyenyak tidur. Fuhh... stress ok! haha

Pukul 7.00 pagi kami berdua dah bersiap dan turun bawah - menunggu 3 orang lagi bersiap. Tapi, selepas 1 jam setengah menunggu baru diaorg muncul! Itupun lepas saya g ketuk bilik barulah masing-masing muncul. Double stress!

Dek kerana mood sudah berlari-lari anak, kami terlupa nak booking tiket show malam nanti. Dah sampai stesen bus baru teringat. Satu kerja pulak cik bunga dan cik yah kena patah balik hostel untuk booked tiket show malam ni. Dan kami ber-3 pulak menunggu di stesen bus.


Masa duk menunggu ni, kami ber-3 di approach beberapa orang makcik yang menawarkan pakej boat ke Yangdi / Xing Ping. Kami tolak dengan baik walaupun sebenarnya kami sendiri tak pasti lagi apa aktiviti yang kami nak buat Yangdi / Xing Ping nanti. Trekking atau bamboo raft? Plan asal nak ke Xing Ping, tapi bila kaji balik peta, lebih baik kami terus ke Yangdi dan dari sana kami boleh hiking atau naik bot hingga ke Xing Ping.

Tapi dalam ramai-ramai makcik yang approach kami, ada sorang makcik ni sangat bersungguh-sungguh. Bila dia tanya kami nak ke mana? Kami jawab Yandi. Lepas tu beria dia tunjuk pakej di tangannya. Kami tolak dengan baik.

Tapi tak putus asa lagi ni. Dia tunjuk pulak bas yang patut kami naik. Kami angguk - sebenarnya kami dah tahu bas mana yang dinaiki.

Dah la tak faham apa yang dia cakap kan? (dialog 'itik dan ayam'). Bosan nak layan makcik tu cakap apa, saya bantai je jawab bahasa Melayu - loghat Terengganu! Haha. Kalau beria cakap English bukan dia fahampun kan?

Malas nak layan makcik tadi bercakap, saya jalan-jalan sekitar stesen bas. Ada taman awam betul-betul di seberang jalan stesen bas. Agak besar taman awam tu. Ramai juga nampak penduduk tempatan yang duk berjogging dan bersiar-siar. Cuba bayangkan kalau bunga tengah berkembang kat pokok-pokok sekitar taman tu. Mesti lawa kan? Haish... untuk tak menghampakan perasaan sendiri sekali lagi saya bayangkan bunga-bunga ini seperti 'cherry blossom'. huwaa..


Tak berapa lama lepas tu, barulah nampak bayang cik bunga dan cik yah terkedek-kedek melintas jalan. Ok, dah boleh cari bas untuk ke Yangdi. Makcik tadi yang approach kami tetap setia di situ. Bila kami jalan nak mencari bas, dia lagi laju berjalan mengalahkan kami semua.

Kami naik bas, dia pun sama-sama jugak naik bas. Masa ni dah cuak dah. Apsal makcik ni naik bas jugak? Malas nak kusutkan kepala, kami bersangka baik.. Makcik tu nak balik rumah dia kot. Tapi, kalau dia nak balik rumah dia, kenapa dia tak naik bas dari tadi lagi kan? Kenapa sibuk nak tunggu dan naik bas dengan kami semua eh? Misteri sungguh makcik ni...

Ok, kita lupakan dulu pasal makcik tu, layan gambar-gambar sepanjang perjalanan kami ke Yangdi. Walaupun kualiti gambar tak berapa nak lawa sebab ambik gambar masa bas tengah bergerak dengan keadaan jalan yang bersimpang siur, tapi tetap nak tunjuk jugak. Hehe.

Serius lawa, kiri kanan nampak view bukit bukau je.


Oh ya, tiket bas dari Yangshuo - Yangdi ialah sebanyak 8 yuan/person dan masa perjalanan ialah lebih kurang 1jam untuk sampai di pelabuhan Yangdi.

Semasa dalam bas, kami terserempak dengan dua pelancong dari Shanghai yang kami jumpa masa berbasikal semalam. Diaorang plan nak naik bamboo raft dan ajak kami sekali naik bot sama-sama, since kami ber'5 dan mereka hanya ber'2. Kiranya nak kongsi bayarlah, sebab satu bot biasanya hanya muat untuk 3-4 orang saja. Since kami memang terlebih muatan, dan belum plan apa-apa, jadi kami setuju dengan cadangan mereka. Deal!

Bayaran yang kami dapat 130yuan/person - tak tau nak kata murah atau mahal.

Tapi bila sampai di Yangdi lain pulak yang terjadi. Makcik yang 'mengekori' kami tadi tiba-tiba membuat onar...

Disebabkan tak rajin nak menaip, kita sambung dalam entry sambungan nanti. Sebelum tu jom layan dulu video 'amatur' kami berbamboo raft dari Yangdi ke Xingping.

Enjoice!!!



18 comments:

  1. Alahhhh tgh asyik membaca tetiba sambung, xpuas baca pendek sgt heeee saje je tau

    ReplyDelete
  2. letak la lagu sikit vc tu pm, baru syok, hehe...tak saba-saba nak tau cite makcik buat onar tu, apakah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. enjin bot sebagai lagu boleh orga? hahaha. Almaklumlah ni hamba ni versi 'kabur IT' nak edit letak lagu tu memang tak pandai la. haha

      Delete
  3. Bamboo raft tu guna enjin atau dayung... sbb nampak macam slow je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mie, bamboo raft ni ada enjin. yg bunyi kuat dlm video tu bunyi enjin la tu. Tapi kena bawak slow la sbb nak menikmati pemandangan sekeliling. hehe

      Delete
  4. apekah? apekah onar makcik tu buat??????

    ReplyDelete
  5. yaaaa...apa lah onar yang dibuat dek mak cik tu nani oi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. k.intan, makcik ni punya lakonan mengalahkan azean irdawati tau. hahaha. terus weols migrain. hahaha

      Delete
  6. owh..jangan disebut muka makcik tu..stressss..!! terus terbayang gaya die ngn tngan duk teropong mate..**stresss..!! hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. mujur orang dok naik bot dgn makcik onar tu... hahahaha

      Delete
  7. Best..masih terkenang-kenang perjalanan dari Yangdi ke Xing Ping :-)

    ReplyDelete
  8. bestmyer dh samp guilin.kami 2/6/14 br nk g guilin.awk naik bamboo raft ni bila yea...boleh direct dr yangdi ke xingping ke sbb sy ada terbc mulai jan 2011 tak ada direct cruise yangdi ke xingping yang ada ialah yangdi ke 9 horse hill or xingping ke 9 horse hill..boleh komen tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pergi 2013. tak tahu pulak baca bamboo raft ni dah tutup. Sebab saya memang naik bamboo raft dari yangdi -xingping yang ada pemandangan 9 horse hill tu la. saya naik bas dari yangshuo ke yangdi, lepas tu naik bamboo raft dan stop di xingping. memang ada bas direct ke sana.

      sebenarnya bamboo raft ni banyak. kat yangshuo tu pun ada bamboo raft. saya naik bamboo raft kat yangshuo masa 2011. so, boleh pilih nak cuba yg mana satu :)

      Delete