Followers

Sunday, April 28, 2013

TRIP SELEKEH (9) : West Street dan Tayangan 5D

Lepas makan, kami tak balik lagi - malam kan masih muda, apa kata kita jalan-jalan dulu bagi makanan jatuh dalam perut. Eh, betul ke macam tu?

Kami lintas jalan dan berjalan ke West Street. Tak jauh manapun. West street ni macam Jalan TAR (waktu siang je, malam jadi ala-ala Lot 10) kalau kat KL. Cuma kat sini takde bangunan-bangunan tinggi. Kalau bagi makcik-makcik yang suka shopping, sesuai pergi sini waktu siang. Tapi waktu malam terus bertukar! Kenapa saya kata tempat ni bertukar waktu malam? Agak-agak nak jamu mata layan 'tarian tiang' kat sini la tempatnya sebab night club bersepah!  

Macam diaolog busuk saya dengan cik bunga lah, elok pulak mak dengan anak kerja sama-sama, mak kat depan kedai duk tenun kain, anak pulak terkinja-kinja dalam club. Takpelah nak, kerjalah janji ko kerja depan mata mak. Boleh gitu?

Harmoni sungguh cara hidup diorg kat sini, cara hidup tradisi dan moden selari. Kalau lalu sepanjang West Street tu, gerai-gerai jual cederamata, baju, buah biasanya di luar bangunan dan yang berkerja pulak warga tua/ pakcik/ makcik. Manakala dalam bangunan pulak ada kelab malam. 

Ok, kita lupakan pasal budaya mereka di sini. Mungkin itu cara hidup mereka kan? Jadi sebagai 'orang asing' di tempat asing, kita hormatilah cara hidup mereka seadanya kan? Jangan yang tak elok kita ikut sudah... 

Sebenarnya kami sendiripun tak tahu tujuan kami ke West Street ni. Namapun nak cuci matakan? Hajatnya lepas pusing-pusing nanti nak singgah beli FM je. Kami dapat 4/20yuan. Lebih kurang RM2.50 satu. 

Nak beli FM di sini, kalau boleh bargain dengan harga serendah mungkin ye. Biasalah sini port pelancong, harga souvenir memang agak mahal. Jadi kena pandai tawar menawar. Agak-agak kalau tak dapat harga yang dihajati jangan susah hati, biarkan saja sebab banyak lagi kedai lain yang menjual barang yang kita hendak tu. Bukan nak beli FM/souvenir je, barang-barang lain pun macam tu jugak. Jangan tunjuk kita terlalu nakkan barang-barang tu, nanti penjual pulak yg jual mahal. Jadi kita pun kenal 'jual' lagi mahal kan? hehe.

West Street yang happening. Perasan tak bukit kat belakang tu, diorg letak lampu kat kaki bukit jadi nampak lawa je waktu malam

Disebabkan kami semua tak ada arah tuju, masa lalu di West Street tu, tiba-tiba ternampak 5D cinema. Macam biasalah bab-bab approach ni kita serah kat cik Yah untuk selesaikan. Bila tanya 'mamat' yang duk promote di kata sekarang ada promosi, 3 tayangan = 30yuan. Hah! Apa lagi kamipun setujulah dengan syarat tak nak tengok tayangan hantu. Haha. Dengan yakinnya mamat promoter bersuara nyaring tu kata no ghost, no ghost, don't worry. Sekali masuk tayangan ke-2 keluar cerita hantu. Apa lagi riuh rendah panggung!! Tapi fun lah. Seronok jugak layan 5D ni. Hahaha.


Lepas puas hati layan 5D dalam 45minit jugak kot (lupa dah), kami keluar dan jalan-jalan lagi sekitar West Street. Jamu mata dan sempat jugak curi-curi tengok 'tarian tiang' di kelab malam yang bersepah kat West Street tu. Hehe. Walaupun boleh dikatakan sepanjang West Street ni dipenuhi kelab malam, tapi kami tak rasa tempat ni bahaya. Maksudnya selamat untuk dilalui oleh orang macam kami yang bertudung ni. Cuma, beg kena jaga takut ada penyeluk saku. 

Suasana waktu malam di West Street
Antara souvenir yang dijual di West Street. Lukisan pada pinggan/piring ni sangat cantik dan halus. 
Uniknya botol/pasu ini ialah lukisannya dilukis di dalam botol/pasu. Bayangkan betapa susahnya pelukis nak masukkan berus untuk lukis dalam botol tu. Lukisannya sangat halus dan cantik. Harga pulak ikut saiz botol, dari serendah 10yuan - 100yuan.
TERBELI.... Tak nak shoppinglah kononnya kan? Sekali tengok baju ni, ada diskaun dalam 60% harga  diskaun 180yuan je, dan lepas cik Yah bargain dapat 150yuan terus saya sambar. Haha. Sesuai sangat untuk trip akhir tahun ni. muhahaha. Sebenarnya berkenan warna lain - biru lembut, tapi warna tu yang ada saiz M je, bila mintak saiz S inilah saja warna yang ada. Malas nak fikir panjang terus je beli. Sweater ni 2 in 1, kalis air, dan dalamnya ada satu lagi sweater - memang sesuai untuk hiking dalam suhu yang agak sejuk. Suka! suka!

Masing-masing dah dapat apa yang berkenan, dalam pukul 10.30pm gitu kami gerak balik hostel. Sampai hostel barulah jumpa dormate. Dia macam faham-faham je, kami ber-2 mahukan privacy, dia keluar bilik bagi kami can nak mandi dan bersiap. Mandi dan bersiap cepat-cepat. Solatpun atas katil. Haha. Nasiblah, nak rasa sangat kan? Seronok jugak sebenarnya. Sesekali dapat rasa macam ni kira experience jugak. 

Lepas semua siap, kami berdua terus tidur. Penat!!!

~ sambung lagi.

2 comments:

  1. Murahnya dpt harga FM tu.
    5D? advanced betul.
    Siyesly lukisan dlm botol tu mmg cantik dan kreatif, ada gak hasrat nk brli tp risau nk transit byk tempat lg sampai msia dh hancur :-)

    ReplyDelete
  2. kitaorg ada pakar tawar menawar JM, sbb tu dapat murah. heee

    5D tu best jugak tengok JM, terasa labah-labah merayap kat bawah kaki. euwwww

    lukisan dalam botol tu memang cantik dan unik. Kitaorg beli dapat free kotak yang cantik lagi. jadi selamatlah botol2 tu walaupun diangkut naik train, turun naik bas, cross boarder lepas tu naik ba turun bas lagi sampailah selamat sampai ke Malaya. hehehe

    ReplyDelete